Dziwne zainteresowania 3-latka
Mój 3,5-letni syn od jakiegoś czasu wykazuje dziwne zainteresowanie ciałem. Pół roku temu były to stopy - gołe stopy - kazał zdejmować papcie, aby obejrzeć stopy babci czy cioci. A teraz prosi o pokazanie brzucha - i dotyka go całymi dłońmi i przytula się. Wstydzi się przy tym, jak spytam go co robi, czy takie zachowanie jest normalne?
Pozdrawiam
Aleksandra

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
dzieci w wieku Pani syna bardzo często przejawiają duże zainteresowanie ciałem i fizjologią człowieka. Jest to zupełnie typowe zachowanie. W ten sposób dzieci
okazują swoją ciekawość świata oraz nabywają wiedzę na temat jego
funkcjonowania. Dobrze jest rozmawiać z synem na temat jego fascynacji ciałem - dostosowując poziom wiedzy do jego poziomu rozwojowego oraz pozwalać mu na zadawanie pytań. Dla dziecka ciekawość fizjologią człowieka jest naturalnym
etapem w rozwoju, nie należy więc ośmieszać dziecka, ani straszyć go, że to o co
pyta jest złe czy niebezpieczne. Strach i niepewność podczas takich rozmów z
dzieckiem u osób dorosłych biorą się głównie z naszych własnych zahamowań,
związanych z oceną społeczną oraz wstydem, którego dzieci zazwyczaj nie
odczuwają.
Podczas rozmów z dzieckiem na temat ludzkiego ciała można pomóc sobie
odpowiednimi książkami, np. "Cynamon i Trusia. Wierszyki od stóp do głów" Ulfa
Starka, "Gdy serce bije mocno - odkrywamy tajemnice ludzkiego ciała" Elhama
Asadi, "Mamo, tato! Skąd się biorą dzieci?" Elisabetty Constantino, "Ciało. Jak
to działa?" Marty Maruszczak czy "Ciało. Obrazki dla maluchów" Emilie Beaumont.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek