Wada wrodzona a świadomość dziecka
Witam serdecznie,
moja córka - obecnie niespełna 3-latka - urodziła się z wadą w postaci rozszczepu podniebienia i wargi. Obecnie jest po dwóch kilkugodzinnych operacjach i jednym krótszym zabiegu w narkozie. Na tą chwilę leczenie chirurgiczne jest zakończone do wieku dojrzałego. Chciałabym zapytać jak mam ją uświadomić o wadzie, skoro u lekarzy o tym ciągle mówimy, ona zaczyna rozumieć. Jak jej wpoić, że nie jest gorsza, ani że to nie tragedia? Nie chcę żeby miała kompleksy. Pozostała blizna na buzi i lekko pochylony nosek, ale całość wygląda dobrze.
Aldona

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
rozmowa z dzieckiem na temat jego choroby, niepełnosprawności czy inności w
ogóle jest zawsze trudna. Głównym celem rodzica jest uchronienie dziecka przed
nieprzyjemnymi uwagami rówieśników oraz przed cierpieniem i smutkiem. Niestety, nie jest to możliwe. Osoby, które są w jakiś sposób odmienne od większości, niezależnie od tego czy mówimy o dzieciach, czy o osobach dorosłych, zazwyczaj nie są w stanie uniknąć sytuacji - chociażby pojedynczych - w których są oceniane, krytykowane, czy nawet wyśmiewane. Dlatego nie należy ukrywać przed dzieckiem prawdy o chorobie. Najlepszym sposobem jest rzeczowa rozmowa z dzieckiem na temat choroby czy inności. Zasady takiej rozmowy przedstawia w bardzo przystępny sposób dr n. hum. Monika Bąk-Sosnowska, która współpracuje ze stowarzyszeniem "Uratujmy Życie". Podkreśla ona, że należy rozmawiać z dzieckiem o jego stanie zdrowia, trzeba to jednak robić umiejętnie. Brak informacji powoduje, że u dziecka nasila się lęk, poczucie winy i odpowiedzialności oraz że tworzy ono – często szkodliwe – własne wyjaśnienia i prognozy sytuacji.
Podstawowe wskazówki dla rodziców i opiekunów według dr Bąk-Sosnowskiej są
następujące:
- dostosuj rozmowę do wieku dziecka i prowadź ją zrozumiałym dla dziecka
językiem;
- przekazuj jasne, konkretne informacje, pozbawione silnych emocji;
- przekazuj informacje uczciwe, wyjaśniaj gdy dziecko dopytuje;
- dostarczaj dziecku wiedzy na temat tego co może robić, aby pomóc w leczeniu;
- podkreślaj, że choroba jest wyzwaniem;
- należy umożliwić swobodne wyrażanie uczuć dziecka, również tych negatywnych.
Bardzo pomocne w rozmowach z dzieckiem są książki na temat inności czy choroby. Na ich podstawie można oswajać inność, dyskutować na jej temat i przerabiać własne doświadczenia. Warto polecić np. "Elmer i Róża" Davida McKee, "Spotkanie nad morzem" Jadwigi Korczakowskiej, "Jesteśmy wyjątkowi" Paoli Viezzer, "Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmie." Charles A. Amenta, "Mój młodszy brat" Moniki Krajewskiej, "Wilczek" Gerdy Wagener i Józefa Wilkoń, "Chorowitek" Agnieszki Kalugi czy "Tak jest i już!" Rebecci Elliott.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek