Jak nauczyć 8-latka czytać?
Szanowna Pani Profesor,
mam synka, który w grudniu skończył 8 lat i chodzi do II klasy. Mamy problem z nauczeniem go czytania. Czasami jest tak, że potrafi czytać całe wyrazy na raz, a czasami czyta jakby się dopiero uczył (przysłowiowo "duka"). Jak czyta, to omija pierwszą literkę i czyta dalej wyraz lub nie czyta do końca. Ma również problem z dwuznakami. Byliśmy u pani psycholog, która po przebadaniu dziecka stwierdziła, że ma podstawy do dysleksji. Co zrobić? Jaką metodę przyjąć? Proszę o poradę, bo już nie wiemy, co robić.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
to bardzo traumatyczne dla dziecka w drugiej klasie, że nie potrafi czytać, jak inni jego koledzy. Takie doświadczenia mają negatywny wpływ na całą drogę edukacyjną dziecka, a przez to na wybory zawodowe i osobiste. Należy koniecznie pokazać dziecku, że może czytać tylko... inną metodą. Oczywiście, że teraz nauka czytania będzie trwała dłużej, bo utrwalone stereotypy są trudne do usunięcia. Szybciej nauczy się czytać dziecko czteroletnie niż ośmioletnie, któremu ktoś pokazał głoskowanie i literowanie. Istotne jest sprawdzenie dominacji stronnej Synka. Jeśli jest lewooczny lub lewouszny, będzie można mu wyjaśnić źródło problemów. Radzę skorzystać z podręcznika "Kocham szkołę" (www.wir-wydawnictwo.pl) i nauczyć czytać sylabami. Warto też ćwiczyć z pomocą K. Sedivy "Czytanie programowane" - www.we.pl. Może znajdzie Pani w poblizu swojego miejsca zamieszkania terapeutę metody krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl), który pokaże Pani jak uczyć czytać ze zrozumieniem. Z pewnością nie powinna Pani ćwiczyć, korzystając z tekstów szkolnych.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska