2,5-latka nie mówi
Szanowna Pani,
jestem mamą 2,5-letniej dziewczynki. Kiedy miała 2 lata, zgłosiłyśmy się do Centrum Metody Krakowskiej i tam od pół roku chodzimy na zajęcia. Stosujemy oczywiście serię "Słucham i uczę się mówić", "Kocham czytać" i inne polecane przez terapeutkę. Moja córeczka przez te pół roku nauczyła się zaledwie wymawiać samogłoski (i to też nie do końca poprawnie), ale większych postępów niestety nie ma. Zgodnie z zaleceniem terapeutki, od 3 miesięcy słucha książeczki "Wyrazy dźwiękonaśladowcze" (oczywiście w słuchawkach, codziennie po 30 minut), ale niestety nic nie powtarza. Poza tym dodam, że miała robioną diagnozę w kierunku autyzmu, dr Korendo absolutnie wykluczyła autyzm oraz jakiekolwiek jego spectrum. Dziewczynka bardzo dużo kojarzy, potrafi układać, segregować, łączyć, liczy na palcach (oczywiście nie wymawiając cyfr), rozumie wszystkie polecenia. Według diagnozy, wszystkie funkcje poznawcze są w normie lub nawet powyżej normy. Niestety ciągle nie mówi. Nie mam już siły ani pomysłu, co robić. Terapeutka też powoli rozkłada ręce i nie wie, dlaczego nie da się z mojej córeczki wydobyć dźwięku. Bardzo proszę o jakąkolwiek poradę. Kiedy mogę liczyć na efekty? Ile dni, miesięcy, lat jeszcze będę czekać?
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
córeczka nie powinna już słuchać wyrażeń dźwiękonaśladowczych, ale rzeczowników (cztery części) i czasowników (pierwsza część - liczba pojedyncza). Słuchanie 20 minut dziennie proszę podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem trzeba oglądać ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i starać się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Jeżeli po upływie miesiąca Córeczka nie będzie powtarzać sylab lub zniekształconych wyrazów należy zastosować Manualne Torowanie Głosek. W Centrum certyfikowanym terapeutą MTG jest pani Olga Sygit, a na stronie znajdzie Pani innych terapeutów MTG w Krakowie.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska