Zachowanie 14-miesięcznej dziewczynki
Witam,
moja córka ma 14 miesięcy, ma obniżone napięcie, dopiero niedawno zaczęła stawiać samodzielnie kilka kroczków. Martwi mnie, że córka mało mówi ze zrozumieniem. Zdarza się, że powie /"mam, tata, baba, aaa/". Dużo mówi po swojemu. Mała jest strasznie ruchliwym dzieckiem, nie bawi się dłużej jedna zabawką niż 2 do 5 min. Wykonuje, choć nie zawsze, proste czynności typu: pa pa, kosi kosi. Daje cześć, pokazuje jaka duża, gdzie brzuszek, jednak gdy pytam ją gdzie jest lampa, zegar, to wie, ale nie pokazuje tego palcem wskazującym tylko całą rączka, natomiast w książeczce pokazuje kciukiem. Ogólnie jest wesołym , kontaktowym dzieckiem, zaczepia ludzi, uśmiecha się. Lubi się bawić w akuku, jak schowam jakiś przedmiot to go szuka, często bierze mój telefon i udaje, że przez niego rozmawia. Lubi towarzystwo innych dzieci, choć niechętnie dzieli się swoimi zabawkami. Rozumie znaczenie słowa daj, przynieś. Czy zachowanie mojego dziecka świadczy o jakimś zaburzeniu i powinno budzić mój niepokój? Bardzo proszę o odpowiedz.
Aga

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
gest wskazywania palcem powinien się pojawić najpóźniej w  12 miesiącu życia. Jego brak jest bardzo niepokojący, gest ten bowiem określa gotowość do uczenia się mowy. Proszę pokazywać (i jednocześnie nazywać) przedmioty, części ciała czy obrazki w książeczkach trzymając rączkę dziecka, jednocześnie podtrzymując paluszek wskazujący dziecka.  Jeśli intuicja podpowiada Pani, że "coś jest nie tak" , zawsze warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych i opracuje program stymulacji.
W naszym krakowskim Centrum takimi maluszkami zajmuje się dr Ewa Bielenda-Mazur, na spotkanie z Nią można się umówić pod nr tel. 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł