Sen dzienny niemowlaka
Szanowna Pani,
jestem mamą 3 miesięcznego chłopca. Niepokoi mnie fakt, że w ciągu dnia śpi on tylko jeden raz. Drzemka trwa od 2 godzin do 2 godzin i 40 minut, zaczyna się o 10:00-11:00 rano, dziecko wstaje między godziną 7 a 8.
Niestety synek nie chce spać drugiej drzemki, nie mówiąc o trzeciej, co jest wskazane w tym wieku.
Noc przesypia bardzo dobrze, w nocy przez sen karmię go około 24:00 i sam domaga się jedzenia około 4-5 rano (je też przez sen), a potem śpi do godz. 7-8 (spać idzie między 19 a 20). Zdarzają się dni, że przy wieczornym kładzeniu spać bardzo mocno płacze i ciężko go uspokoić, co tłumaczę sobie przemęczeniem i zbyt długą przerwą bez snu.
Co powinnam zrobić w tej sytuacji, czy szukać gdzieś pomocy, czy fakt tylko jednej, ale dość długiej drzemki jest prawidłowy?
Ewa

Anna Cupryan - położna środowiskowa
Anna Cupryan
położna środowiskowa
Odpowiedź:
Dzień dobry,
sen dziecka w każdym wieku jest kwestią orientacyjną, a konkretne podawane wymiary czasu nie zawsze zgodne są z indywidualną potrzebą dziecka. Niektóre dzieci potrzebują zażywać snu inaczej. Jeżeli możemy wpłynąć na dziecko i jego sen to można to zrobić poprzez wprowadzenie stałych rytuałów w ciągu dnia: czas zabawy z dzieckiem, słuchanie muzyki, spacer, wietrzenie mieszkania, przytulanie i bajki, masaż ciała dziecka, wieczorna toaleta ciała lub kąpiel. W opisanym przez Panią rytmie dnia nie znalazłam informacji o tych czynnościach i trudno mi się do ich przebiegu odnieść.
Myślę, że warto w łagodny sposób urozmaicić czas dziecka , by wypełnić jego ciekawość otaczającym światem.
Fakt, że wieczorem maluch zasypia z płaczem i zmęczeniem jest oznaką, że w ciągu długiego popołudnia (od ok 13.00 do 19.00 dziecko nie śpi) może świadczyć, że jednak wypoczynek w tych godzinach jest dla niego konieczny. U niektórych dzieci nie jest to wcale sen, a może być np. przytulenie do rodzica, masaż ciała czy opowiadanie bajek. Niektóre dzieci, aby móc się wyciszyć lub zasnąć potrzebują odpowiedniej pozycji: jedne dużo swobody, a inne mocnego otulenia. Należy obserwować dziecko co dziecko preferuje.
Niektóre dzieci w okresach intensywnego rozwoju reagują zwiększonym niepokojem, płaczem lub zaburzeniami snu. Jest to okres przemijalny.
Pozdrawiam
Anna Cupryan
Szpital Położniczo-Ginekologiczny UJASTEK