Dziecko wymawia jedynie pierwsze sylaby wyrazów
Szanowna Pani Profesor,
piszę do Pani po raz kolejny z prośbą o ocenę dalszych postępów mojego syna. Chłopiec od 4 miesięcy słucha płyt. Jego mowa, jak burza ruszyła do przodu. Zaczyna już łączyć po dwa wyrazy. Martwi mnie jednak fakt, że chociaż potrafi nazwać prawie wszystkie przedmioty domowego użytku, mówi tylko pierwsze sylaby każdego słowa. Tak jest również z czynnościami. Buzia mu się nie zamyka od gadania. Nasz logopeda wczesnej interwencji daje czas do 2 lat na rozbudowę wyrazów, ale czy można czekać? Co jest przyczyną takiego rozwoju mowy? Jak pracować z synem? Przypomnę, że syn ogólnie rozwija się prawidłowo. Nic oprócz mowy nie budzi mojego niepokoju.
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
dzieci, które nieco wolniej uczą się mówić, bardzo często powtarzają i wymawiają tylko pierwsze, lub tylko ostatnie sylaby wyrazów. Nie należy się tym martwić, bowiem jest to zjawisko rozwojowe, ale oczywiście trzeba stymulować dalszy rozwój mowy Synka. Być może Synek jest dzieckiem z dominacją ucha lewego (w tym wieku nie jest łatwo przeprowadzić taką diagnozę). Warto teraz budować wyrazy dwusylabowe, które są łatwe do powtarzania. Może to Pani zrobić dwoma sposobami: albo skorzystać z programu "Kocham czytać" (www.we.pl) opartego na sylabach, albo z programu "Powtarzam, rozumiem, nazywam" (www.wir-wydawnictwo.com)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska