Wprowadzenie drugiego języka
Witam,
moja córka Maja skończyła w grudniu trzy lata. Chciałabym, aby zaczęła uczyć się drugiego języka. Jaki schemat pracy według Pani będzie najlepszy? Czy zapisanie jej na zajęcia dla dzieci trzyletnich z języka angielskiego wystarczy? Czy może powinna mieć dodatkowe bodźce w postaci odsłuchu płyt z piosenkami, oglądania bajek oraz zabaw w języku obcym? Czy trzylatek jest już gotowy na naukę języka obcego? A może najpierw powinien nauczyć się czytać w języku ojczystym? Córka rozwija się prawidłowo, dużo mówi składa zdania wielokrotnie złożone, opowiada historyjki, wymyśla bajki. Dobrze pracuje na zadaniach logicznych, wyodrębnianie ze zbioru, łączenie w zbiory, tworzenie wzorów, opanowała cyfry w zakresie 1-10 i zadania na nich, bardzo lubi puzzle, układanki, prace plastyczne oraz wszelkie zabawy ruchowe.
Z góry dziękuje za odpowiedź,
Beata Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato Anno,
dziecko Polaków, mieszkające w Polsce, jest gotowe do uczenia się języka obcego dopiero wówczas gdy w pełni opanowało język ojczysty. Baker, C. (2007) "A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition)". Buffalo, NY: "Multilingual Matters". Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się na fundamencie pierwszego. Oznacza to, że Córeczka powinna opanować wymowę wszystkich głosek języka polskiego, aby mogła przyswajać system fonetyczno-fonologiczny języka obcego. Jeśli chce Pani przyśpieszyć nabywanie artykulacji (prawdopodobnie Córeczka jeszcze nie wypowiada głosek sz, ż, cz, dź i r) może Pani zastosować: Program Słucham i uczę się mówić - "Trudne głoski", 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Zachęcam do wczesnej nauki czytania  wg programu "Kocham czytać " (www.we.pl). O tym jak to robić, przeczyta Pani także na stronie www.szkolakrakowska.pl w zakładce "do pobrania".
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska