Zbyt długa przerwa od karmienia w nocy
Witam serdecznie,
moja 3 miesięczna córka jest karmiona wyłącznie piersią. W dzień karmię ją mniej więcej co 3 godziny, a w nocy przesypia 6-7 godzin. W ciągu doby wypada 6-7 karmień. Prawidłowo przybiera na masie ciała. Karmienie trwa ok. 10 minut (w nocy dłużej), ssie zawsze z obu piersi. Martwię się jednak, że przez tak długie przerwy nocne obniży mi się laktacja. Córka zwykle zasypia około godziny 20:00 (po jedzeniu) i budzi się o 2:00 lub 3:00 w nocy, później śpi do ok. 7:00 rano. Czy uważa Pani, że powinnam odciągać pokarm np o 23:00, dla pobudzenia laktacji? Czy 6 karmień na dobę to wystarczająco dużo? Dodam, że smoczek uspokajający podaję dziecku od ok. 8 tygodnia, głównie do zaśnięcia. Może powinnam z niego zrezygnować? Z góry dziękuję za pomoc.
Magda

Anna Cupryan - położna środowiskowa
Anna Cupryan
położna środowiskowa
Odpowiedź:
Pani Magdo,
Sytuacja opisana przez Panią jest marzeniem większości rodziców. Dziecko zjada, prawidłowo rośnie, a na dodatek przesypia 6 godzin w porze nocnej. Moje wieloletnie obserwacje matek karmiących podpowiadają, że ustabilizowana 3 miesięczna laktacja może odbywać się z przerwą nocna pod warunkiem częstego dostawiania w dzień. Pisze Pani, że na dobę przypada 6-7 posiłków, a wiec ten system powinien być wystarczający. Bardzo skutecznie i pobudzająco działa przystawianie do obu piersi. Pani działania są w mojej ocenie prawidłowe i skuteczne. W sytuacji gdyby dzieciak dawał znaki niedojadania (częściej się upominał, był niespokojny po karmieniu, słabo przybierał na wadze) proponuje wprowadzić odciąganie pokarmu ok. 23, oraz w dzień dostawiać jak najczęściej . Równowaga wraca po 1-3 dniach.
Pozdrawiam,
Anna Cupryan