Warszawa

Porady naszych Ekspertów

16-miesięczny chłopiec nie mówi

Witam,

na wstępie chciałabym zaznaczyć, że mój synek 16 miesięcy po urodzeniu zachorował na zapalenie opon mózgowo- rdzeniowe.
Problem jest tego typu, że nie mówi. Jedyne słowa, które jest w stanie powiedzieć to "tata", "yyyy", "eeee".
Boję się, że może być to skutkiem tej choroby.
Synek jest strasznie nerwowy - bawiąc się rzuca zabawkami krzycząc i pręży się "napinając mięśnie".

Pozabierałam mu wszystkie zabawki, które mogą być głośne, ciężkie, bądź które po rzuceniu wydają głośny dźwięk.
Synek także budzi się w nocy z płaczem. Nie wiem czym jest to spowodowane. Możliwe, że nie chce spać sam (często mąż brał go do siebie, do łóżka, bo było mu go szkoda).

Czy powinnam się zacząć martwić, iść do lekarza, czy po postu przeczekać?

Pozdrawiam
Monika
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Moniko,

 

dziecko w wieku 16 miesięcy powinno wypowiadać kilkadziesiąt słów. Zabawa Synka, którą Pani opisuje i reakcje dziecka nie  są normatywne i to wystarczający powód do rozpoczęcia stymulacji. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
 

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 

 

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl

 

Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej:

Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. Pojedyncza lekcja powinna trwać 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi:

 

Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza całkowitą rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia naprzemiennej rozmowy i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć