3-latek ma problemy w uruchomieniem artykulacji
Witam,
mam 3-letniego synka, który nie chce nic mówić - dosłownie nic, żadnego słowa - mama, tata, babcia, kot czy też pies. Nic. Ma swój język 'eee', 'aaa' jedyne słowo jakie wypowiada to jest 'tak'. Potrafi pokazać, że coś chce - na picie wskazuje palcem i wydaje dźwięk 'yyyyyy yyy....'
Jak był troszkę mnejszy wołał baba czasem mama, a w wakacje dziadzia i kici. Nie wiem, co zrobić. Jest bardzo żywy - takie małe "adhd" można powiedzieć. Zastanawiam się czy logopeda, czy też psycholog może pomóc. On się chyba wstydzi coś powiedzieć, tak jak i siadać na nocnik (woli pampersa). Proszę mi coś doradzić, bo ja już nie wiem co robić.
Żaneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Żaneto,
nie można tak długo pozostawiać dziecko w sytuacji głębokiej frustracji braku komunikacji. Synek ma problemy z uruchomieniem artykulacji i sam już tego nie zrobi. To nie jest problem wstydu tylko braku umiejętności!
Bez względu na to, czy przyczyna jest organiczna (uszkodzenie struktur lewej półkuli - afazja dziecięca), czy spektrum autyzmu, na co wskazuje brak mowy oraz przedłużony trening czystości. Nie wiem, jaki jest poziom zabawy, a to ważny element diagnozy.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza całkowitą rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia naprzemiennej rozmowy i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. Pojedyncza lekcja to 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa" (www.wir-wydawnictwo.com).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Zachęcam do rozpoczęcia stymulacji, natychmiast po odczytaniu listu. Synek za 2 lata ma rozpocząć edukację w zerówce. Nie zawsze tak szybko uda się nadrobić, szczególnie błędy wychowawcze.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska