Zaburzenie mowy - regres
Szanowna Pani Profesor,
mam pytanie dotyczące rozwoju mojego synka. Otóż od 14 miesiąca życia synek zrobił regres w rozwoju, tzn. przestał cokolwiek mówić. Mam ogromny problem z komunikacją, gdyż synek nie pokazuje palcem i nigdy tego nie robił, dodatkowo teraz nie mówi (synek jest oburęczny).
Zapisałam już go na diagnozę, która będzie za 2 miesiące, a ja do tej pory chciałabym zacząć cokolwiek robić. Bardzo interesują mnie Książeczki z cyklu: "Słucham i uczę się mówić" tylko nie wiem od jakiej książeczki zacząć, która będzie najodpowiedniejsza dla mojego synka.
Proszę Panią o informacje czy jest jakaś kolejność słuchania książeczek? Na razie zamówiłam "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a dalej nie wiem jaką powinniśmy książeczkę posiadać. Proszę o informację, co po kolei należy wykonywać.
Pozdrawiam
Aga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
regres w rozwoju mowy, a także brak gestu wskazywania palcem świadczą o poważnych problemach rozwojowych dziecka, dlatego namawiam do codziennych, konsekwentnych ćwiczeń w domu. Bez względu na diagnozę, którą Pani uzyska. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować.
Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl. Potem będzie Pani mogła sama prowadzić zajęcia, konsultując się raz w tygodniu z terapeutą.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl. Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" - www.konferencje-logopedyczne.pl
Słuchanie nagrań rozpoczynamy od pierwszej i drugiej części- Samogłoski i wykrzyknienia, oraz Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (4 zeszyty) oraz Sylaby i czasowniki l. Pojedyncza lekcja to 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska