Warszawa

Porady naszych Ekspertów

3,5-latka z urazem błony bębenkowej i problemy z mową

Dzień dobry,

moja 3,5-letnia córeczka ma problemy z mową, tzn. mówi tylko pojedyncze wyrazy, np. moja mama, tata, ciocia. Nie potrafi nazwać zwierząt prostego słowa koń. Jak np. chce powiedzieć, że idzie do kogoś na urodziny to powie, że idzie na /"tatata/". Kojarzy się jej to ze śpiewaniem "sto lat". Nie chce powtarzać za mną słów.

Rok temu miała wypadek i uraz ucha, a w wyniku tego przerwaną błonę bębenkową. Czy to może mieć jakiś wpływ? Choć prędzej też były problemy z mową.

Proszę o pomoc.
Małgorzata
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Małgorzato,

 

lekarz laryngolog powinien określić obecny stan błony bębenkowej. Nie bez znaczenia jest także czy czasowy niedosłuch dotyczył ucha lewego, czy prawego. Jednak, bez względu na te trudności w nabywaniu systemu językowego córeczka mówi zbyt mało, konieczne jest systemowe i intensywne wsparcie nie tylko rozwoju mowy, ale wszystkich funkcji poznawczych, bo brak mowy zawsze powoduje ubytki w myśleniu.

 

Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

 

Terapia systemowa obejmuje:

  • program słuchowy (codziennie, w słuchawkach),
  • ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
  • ćwiczenia dużej i małej motoryki,
  • ćwiczenia pamięci,
  • stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
  • ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
  • ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
  • ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
  • ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
  • nauka czytania:

 

Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki cz.l".

Pojedyncza lekcja trwa 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

 

Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).

 

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl)

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
 


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć