Czy moje dziecko nie je za dużo?
Witam,
01.02.2015 r. moja córeczka skończyła 3 miesiące. Przy urodzeniu ważyła 3,610 i mierzyła 56 cm. 30.02.2015 byłam z nią na szczepieniu i ważeniu. Ważyła wtedy 7,200 kg. Nie wiem jaki ma wzrost, ale jak ją mierzyłam centymetrem to wyszło mi 73 cm. Czy to aby nie za dużo jak na niemowlaka w tym wieku? Mała ssie tylko pierś. Nie podaję jej żadnych herbatek ani nic podobnego, bo chyba jej nie smakują. Powiem szczerze, że do dziś nie mamy ustalonego trybu jedzenia. Jak tylko mała zaczyna płakać i daje mi znać, że chce jeść, to przystawiam ją do piersi. Nie potrafię jej w żaden inny sposób uspokoić. A drugim problemem jaki mamy, to wiercenie się i szarpanie przy ssaniu. Mała potrafi jeść normalnie 5 minut, po czym nagle się napręża, wypuszcza sutek, kręci głową, dalej ssie i tak w kółko, dopóki się nie zmęczy. To raczej też nie jest normalnym objawem. Kolek raczej nie ma, bo brzuszek ma zazwyczaj miękki.
Anna

Anna Cupryan - położna środowiskowa
Anna Cupryan
położna środowiskowa
Odpowiedź:
Witam,
w przypadku karmienia dziecka piersią raczej nie używa się określenia "przekarmienie", tym bardziej przy karmieniu na żądanie.
Tempo wzrastania dziecka jest bardzo indywidualne i niektóre dzieci okresowo wykraczają poza siatkę centylową, a w kolejnym okresie rozwojowym mieszczą się w normach. Ważne jest, aby masa ciała nie była przeszkodą w rozwoju fizycznym dziecka. A więc, jeśli dziecko rozwija się prawidłowo nie należy się martwić wagą dziecka. W przypadku karmienia mlekiem modyfikowanym przekarmienie jest możliwe i może być niekorzystne dla dziecka.
Niespokojny sposób jedzenia przez dziecka może być sygnałem wielu czynników:
1/ zbyt gwałtowny wypływ mleka (bardzo gwałtownie wypełniający się żołądek dziecka),
2/ zbyt wolny wypływ,
3/ zakłócenia z innych stron np. pobolewania brzuszka, zatkany nosek, ból gardła lub zapalenie ucha.
Proszę obserwować dziecko w trakcie karmienia wykluczając powyższe przypadki i stosownie rozwiązywać.
Przy 1 - zmieniać pozycje karmienia, dziecko w pozycji półsiedzącej, wyciszyć dziecko przed karmieniem, uspokoić rytm jedzenia.
Przy 2 - zastosować sposoby pobudzające laktacją oraz dbać o przyjmowanie płynów w trakcie karmienia.
Przy 3 - masować lekko brzuszek przed karmienie, udrożnić nosek, ew. skonsultować z pediatrą.
Bez możliwości obserwacji karmienia mogę pominąć inny ważny powód, więc jeśli powyższe rady nie poskutkują, radzę udać się do swojej położnej lub skonsultować się z doradca laktacyjnym.
Pozdrawiam,
Anna Cupryan
Szpital Położniczo-Ginekologiczny UJASTEK