Zachowania autystyczne u 1,5-rocznego dziecka
Witam,
mam półtorarocznego synka. Ostatnio zaczęłam zastanawiać się nad niektórymi jego zachowaniami i wychodzi na to, że słusznie. Otóż Wiktorek bardzo mało mówi. To znaczy buzia mu się nie zamyka, ale to co mówi to: "dadada", "tatata", "dididi" itp. Nie chce powtarzać słówek, buntuje się, gdy chce go czegoś nauczyć. Jego ulubione zabawki to małe samochodziki, którymi jeździ po ławie, szafce lub ustawia je w rzędzie. Misie również ustawia w rzędzie i sam chce się do niego dołączyć. Klocki za bardzo go nie interesują, głównie tylko to co może jeździć. Często zrzuca wszystko ze stołu śmiejąc się przy tym, bawi się drzwiczkami od szafek, pralki. Chowa się w szafie. Jest bardzo nerwowy i uderza główka o ścianę, podłogę. Uwielbia siadać mi i mężowi między nogami. Gdy tylko nadarzy się taka sytuacja, to tak siada. Synek wie, że on to Wiktor, ale reaguje na imię jeśli mu się zechce. Rozumie polecenia typu "przynieś zabawki", "idziemy myju myju", "przynieś buciki", robi "papa", wysyła buziaki, potakuje główka, gdy pytam czy chce jeść lub pić, uwielbia bawić się w "a kuku", próbuje nawiązywać kontakt z dziećmi i sam do wstydliwych nie należny. Gdy coś chce to zdarza mu się pokazać, ale często bierze mnie za rękę i ciągnie. Nie lubi rozstawać się ze smokiem i pielucha tetrowa. To taki jego zestaw śpiocha i uspokajacz. Ogólnie jak obserwuje synka to mam wrażenie, ze tylko psoci. Kiedyś nie lubił się przytulać, a teraz polubił. Jak coś mówi to często intonuje wypowiedzi jakby pytał lub krzyczał na nas. Na pewno poważnym błędem jest to, że ogląda tv. Karmienie tylko przy bajce "Domisie". Lubi podróżować samochodem. W nocy śpi w swoim łóżeczku, ale zdarza się, że muszę go przynieść do naszego. Uwielbia kąpiele i lubi dotykać rożnych struktur. Nienawidzi balsamowania, ubierania. Ucieka, rzuca we mnie czym popadnie, chowa się pod krzesła. Lubi chodzić po schodach, wciska się w każda szczelinę. Fizycznie jest bardzo sprawny. Wszędzie się wspina, biega (spokojne chodzenie to rzadkość), z gryzieniem większych kawałków nie ma problemu, gryzie i szczypie również mnie. Kontakt wzrokowy raczej jest dobry. Przepraszam za chaotyczność i obszerność mojej wypowiedzi, ale starałam się dokładnie opisać zachowanie syna. Proszę o radę, gdzie powinnam się udać najpierw? Do logopedy, pediatry? Jestem z woj. podlaskiego. Wiem, że mamy problem i mogę zacząć od zaraz ćwiczyć z synem w domu, ale nie wiem jak.
Pozdrawiam,
Marlena

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
należy zacząć od "zepsucia" telewizora, dzieci w wieku Pani synka nie powinny oglądać telewizji wcale! To samo dotyczy gier w komputerze i telefonie komórkowym, należy wyjąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Radzę też kupić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" (na początek wystarczą "Samogłoski" i "Wyrażenia dzwiękonaśladowcze") - www.arson.pl (słuchać W
SŁUCHAWKACH, na początku choćby parę minut dziennie) oraz program
stymulacji naśladowania mowy - "Kocham czytać" - www.we.pl, aby uruchomić mowę. Byłoby dobrze gdyby synka obejrzał specjalista, z doświadczenia jednak wiem, że wielu pediatrów, a nawet psychologów, unika stawiana diagnozy tak małym dzieciom, każąc rodzicom "czekać, aż samo wyrośnie". Mimo tego warto udać się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, ponieważ wiele zachowań Pani synka jest bardzo niepokojących (autystycznych) i nie należy czekać ani chwili z działaniem. Synek jest na tyle mały (a jego mózg plastyczny), że podjęcie teraz systematycznej terapii może zniwelować wiele braków poznawczych i niepożądanych zachować. Diagnozy odbywają się również w naszym Centrum, w Krakowie. Jeśli zdecyduje się Pani na badanie u nas, proszę o kontakt pod numerem tel. 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł