Trening czystości u 2,5-latka z autyzmem
Jestem mamą 2,5 letniego syna z autyzmem. Syn mówi tylko po swojemu dlatego trudno jest mu cokolwiek wytłumaczyć. Nie chce jeść sam, ani nie załatwia swoich potrzeb fizjologicznych.
Od czego najlepiej zacząć żeby nauczył się samoobsługi? Chodzimy również na terapie 2x w tygodniu z pedagogiem i logopedą. Ćwiczymy w domu zalecone ćwiczenia.
Czy mogę jeszcze jakoś pomóc synowi? Jakie ćwiczenia można jeszcze wykonać, aby zaczął mówić?
Marta

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
trening czystości należy zacząć od naśladownictwa, tata powinien pokazać synkowi sposób korzystania z toalety, dopiero później czas przez współdziałanie, czyli sadzanie na nocniku lub na deskę sedesową zaopatrzoną w nakładkę. Warto trening czystości rozpocząć od wydalania moczu, ponieważ wiele dzieci z autyzmem ma problemy gastryczne, które przekładają się na ból odczuwany w czasie oddawania kału.
Bardzo ważna jest również dieta bogata w wodę i błonnik pokarmowy, wyeliminować należy żywność wysoko przetworzoną, słodycze.
Aby stymulować rozwój mowy proszę kupić program słuchowy "Słucham i uczę
się mówić" (www.arson.pl), zacząć od "Samogłosek" i 'Wyrażeń dźwiękonaśladowczych" i słuchać w słuchawkach.
Dokładny program terapeutyczny można przygotować jednak wyłącznie w oparciu o diagnozę dziecka. Na badania w Centrum Metody Krakowskiej zapisujemy pod nr telefonu 514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł