Opóźniona mowa u 5-latka
Szanowna Pani Profesor,
jestem mamą 5,5-letniego Kuby, od ponad 4 lat mieszkamy w UK. Kuba uczęszcza również do tutejszej szkoły. Po okresie niedosłuchu (wysiękowe zapalenie uszu), włożeniu drenów i wycięciu migdałka trafiliśmy w wieku 4 lat (bardzo późno) na terapie do Luton. Nie chcę już wspominać wszystkich "specjalistów", którzy tylko zmarnowali nasz czas, a nie pomogli. Test SON-r wykazał lekkie upośledzenie umysłowe. Po 10 miesiącach terapii i wyrównaniu, a nawet przewyższeniu niektórych funkcji poznawczych jego inteligencja jest w normie. Na chwilę obecną Kuba buduje krótkie zdania w obu językach, czyta krótkie teksty metodą sylabową, lubi układać układanki lewo-półkulowe, ładnie pisze i rysuje lewą ręką. Kuba ma bardzo dobrą pamięć i wszystkie zadania analogie, sytuacje, relacje wykonuje poprawnie. Martwi mnie fakt, że nie zadaje wielu pytań. Pyta tylko, gdzie coś jest. Dużo czasu poświęcamy teraz na pytania i odpowiedzi do krótkich zdań i ich rozumienie. Jego wymowa jest dość poprawna, nawet gramatyczna, ma problem z powtórzeniem długich i trudnych wyrazów. Kuba bardzo chce mówić i chętnie pracuje w domu, co jest bardzo pocieszające. Myślę, że osiągnęliśmy bardzo dużo zważając że opóźnienie jest ogromne. Moje pytanie, jest czy jest jeszcze coś, co możemy zrobić aby przyspieszyć jego rozwój mowy? A przy okazji jesteśmy bardzo wdzięczni za wspaniałą metodę jaka jest metoda krakowska, bardzo pomogła naszemu synowi.
pozdrawiam
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
bardzo ważne jest stymulowanie umiejętności zadawania pytań, można skorzystać z pomocy E. Wianecka "Pytam i odpowiadam" (www.arson.pl). Podczas jazdy samochodem można formułować różne pytania i czekac na reakcję dziecka. Należy zadawać dziecku pytania i odpowiadać na nie, tak by dziecko nauczyło się je najpierw rozumieć. Lista pytań, które powinny się pojawiać podczas ćwiczeń oraz w codziennych rozmowach: czego nie ma? czego brakuje? czego nie było?  czego brakowało? co będzie? kogo nie ma? kogo brakowało? kto przyjdzie/przyjedzie? Dla kogo? co się stało? co się dzieje? co się stanie? dlaczego? komu? czemu? z kim? z czym? O kim? O czym? Jaki? Jaka Jakie? z jakiego? Z jakim? Z czym? Z kim? Który? Która? Które? Gdzie? Którędy Ile? Dlaczego? Najważniejsze dla poprawy umiejętności powtarzania dłuższych wyrazów jest czytanie tekstów. Zachęcam do prowadzenia dzienika wydarzeń. Jak pisać dziennik można poczytać w blogu – dr Elżbiety Ławczys www.dwujezycznosc.blogspot.com. Dzieci chętniej powtarzają i zapamiętują zadania, które dotyczą ich samych. Zapisy pozwalają im lepiej zrozumieć sytuacje i uczyć się słownictwa i gramatyki.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska