Problemy z mową u 3-latka
Witam.
mój syn Antoś (3 lata 8 miesięcy) bardzo słabo mówi. Tylko pojedyncze wyrazy "mama, tata, lala, baba, idź, baja, dziadzia" itp. i dużo po swojemu, np. patrz to jest "pap". Od roku jesteśmy pod opieką logopedyczną, uczęszczamy raz w tygodniu na zajęcia, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Nie kierują nas na żadne specjalistyczne badanie, nie widzę u dziecka jakichś nieprawidłowości w zachowaniu, a wychowuję jeszcze 6-letnią córkę. Jedynie ta mowa, która spędza mi sen z powiek... Czy istnieje możliwość u waszego terapeuty w Warszawie - tam mam najbliżej - opracowania planu, który byśmy mogli realizować w domu, jakoś zachęcać go, ćwiczyć? Ze względów finansowych nie jesteśmy w stanie raz w tygodniu dojeżdżać do Warszawy.
Renata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Renato,
będzie mogła Pani ćwiczyć sama, ale terapeuta musi zrobić diagnozę, by określić jakie ćwiczenia należy stosować. Bardzo istotne jest badanie dominacji stronnej, które terapeuta przeprowadzi na pierwszym spotkaniu. Brak zdań wskazuje na opóźnienie rozwoju mowy, które ma wpływ na kształtowanie się poziomu intelektualnego. Proszę zwrócić się o ustalenie wizyty do pani Doroty Kołodziejczyk (dorota@konferencje-logopedyczne.pl). Powinna Pani rozpocząć pracę  terapeutyczną: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska