Dwuletni synek bardzo mało mówi
Mój syn ma 2 lata i 2 miesiące i mówi bardzo mało ("mama, tata, baba, Adam, śpi, tedy, nie ma, dada"). Czasami powie "co to, cicho".
Niektóre rzeczy nazywa po swojemu - zawsze tak samo, ale ja go rozumiem. Wykonuje wszystkie polecenia, pokazuje części ciała, je samodzielnie. Gdy czegoś chce, to pokazuje palcem lub mówi "mama". Mówię do niego bardzo dużo, a on nie chce powtarzać. Nie wiem czy powinnam się martwić. Proszę o poradę.
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
dwuletnie dziecko powinno budować już zdania, ta umiejętność warunkuje rozwój intelektualny. Radzę więc rozpocząć stymulację. Nie powinno się mówić do dziecka "powiedz"  i "powtórz", bo to wywołuje przeciwne reakcje. W takiej sytuacji stymulujemy powtarzanie poprzez zabawę w czytanie (program "Kocham czytać" - czytamy sylaby i prosimy dziecko o "przeczytanie" czyli powtórzenie).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska