2,5-latek zaburzeniem mowy i słuchania
Witam,
proszę o radę. Mój 2,5-letni synek do pewnego czasu rozwijał się prawidłowo. Natomiast teraz mówi tylko dwa słowa: "mama i baba". Czasem uda mu się powiedzieć coś więcej. Gdy czegoś chce, to ciągnie za rękę i płacze, nie mówi. Czasem, gdy na prawdę chce jeść, to krzyczy "am".
Dopiero od niedawna zwraca uwagę na zabawki, wcześniej kręcił kółkami w samochodach, natomiast teraz już normalnie się nimi bawi. Najgorsze jest to, że ja pracuję i nie mam dla niego odpowiednio czasu, nie ma mnie w domu 9 godzin, a dziecko ma ciągle włączone bajki. Czy to mogło zaburzyć jego rozwój? Adrian nie reaguje na swoje imię i na to, co się do niego mówi. Nie chce, żeby mu czytać. Jeżeli mu się na coś nie pozwoli, to wpada w szał. Od noworodka budzi się w nocy. Ostatnio ładnie spał w nocy, ale niestety od tygodnia znowu budzi się z płaczem i nie mogę go uspokoić. Lubi dźwięk odkurzacza i chowa się do szafy. Jego zachowania pasują do autyzmu, ale nie wiem, czy jest to autyzm czy może ciągłe oglądanie bajek tak na niego wpłynęło. Proszę mi pomóc, bo jestem w tym sama. Tata mojego syna nie ma dla nas czasu i nic go nie interesuje. Mieszkam w województwie mazowieckim. Gdzie mogłabym zgłosić się z moim synkiem, aby skonsultować jego zachowanie.
Z góry dziękuje za odpowiedź.
Pozdrawiam
Angelika

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
stymulacja obrazem u tak małego dziecka znacząco przyczynia się do pogłębienia wielu opisanych przez Panią problemów synka, np. zaburzonego rozwoju mowy. Dzieci do 4 roku życia nie powinny oglądać telewizji wcale! Niestety, większość zachowań wskazuje na zaburzenia ze spektrum autyzmu, nie mogę jednak postawić jednoznacznej diagnozy nie widząc dziecka. Synek jest jeszcze mały, więc odpowiednia terapia może w znaczącym stopniu zniwelować jego braki. Proszę skontaktować się z p. Agnieszką Kazalską tel. 505-158-717, która umówi Panią na konsultację w warszawskiej filii Centrum Metody Krakowskiej.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł