Problemy z chodzeniem do przedszkola
Witam,
mój 5-letni synek nadal ma problem z chodzeniem do przedszkola. A właściwie rano, bo podobno ten smutek i łezki w oczach trwają 2 min. Pani przedszkolanka mówi, że potem się dobrze bawi i nie ma problemów. Po południu odbieram go szczęśliwego, tylko te poranki. Posłaliśmy go na 3 latka do przedszkola. Wtedy bardzo płakał, nie lubił leżakowania. 2 rok w przedszkolu był w miarę ok. ale też nie lubił tam chodzić. Zresztą bardzo często chorował i nie chodził. Jak z nim rozmawiam to mówi,że musi płakać i że mu smutno rano jak zostaje bez mamy. Ja już nie mam siły i ja to chyba gorzej przeżywam. Jak sobie z tym poradzić?
Beata

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
pobyt dziecka w przedszkolu często wiąże się z wieloma trudnościami, zarówno dla malucha, jak i dla rodziców. Każde dziecko reaguje inaczej, ma swoje osobiste lęki, obawy, powody do smutku czy radości. Również rodzice reagują różnie: dla niektórych rozstanie z dzieckiem nie jest powodem do przeżywania trudności, dla innych jest ciągłym źródłem poczucia winy, smutku, poczucia niepewności czy decyzja o posłaniu dziecka do przedszkola była dobra. Dlatego też, bez szczegółowych informacji na temat funkcjonowania dziecka i rodziny jest trudno szukać sposobów poradzenia sobie z sytuacją, którą Pani opisuje. Ja radziłabym udać się na konsultację do psychologa dziecięcego lub do pedagoga lub psychologa w rejonowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (wizyty w poradni są nieodpłatne). Może pomocna byłaby też literatura na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu i dojrzałości przedszkolnej, np. książka "Twoje dziecko szczęśliwe w przedszkolu" autorstwa Jovanki Jovičić.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek