Dziecko nie chce dzielić się zabawkami
witam,
mam problem. Moja dwuletnia córka nie chce dzielić się
zabawkami z innymi. Często jest u nas syn mojego brata i niestety wtedy jest
problem. Córka nie pozwala bawić się jej zabawkami, a gdy chłopiec weźmie
jej zabawkę ona natychmiast płacze i przestaje dopiero gdy ktoś ją odda.
Jak sobie z tym poradzić?
Joanna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
około drugiego roku życia zaczyna kształtować się tzw. samoświadomość dziecka: maluch zaczyna często używać słowa "ja", podkreśla swoją odrębność, próbuje być samodzielny i niezależny, często jest oporny, odmawia współpracy z dorosłymi, mówi zdecydowanie "nie". Zaczyna też bardziej zależeć mu na jego własności, np. na zabawkach czy ubraniach. Jest to normalny etap w rozwoju każdego dziecka. Dlatego też uważam, że nie należy traktować tych zachowań jako problemu - dziecko ma prawo nie oddawać swoich zabawek innym dzieciom, jeżeli nie ma na to ochoty. Można z dzieckiem rozmawiać o dzieleniu się, zachęcać do wspólnej zabawy - ale nie zmuszać do oddawania swoich zabawek i nie mówić, że jest niedobre, bo się nie dzieli, ponieważ w ten sposób uczymy dziecko uległości. Na wspólną zabawę i dzielenie się z własnej woli przyjdzie jeszcze czas.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek