Problemy z mową u 4,5-latka
Witam,
mój synek ma 4,5 roku. Późno zaczął mówić, bo rok temu. Aktualnie wiele wyrazów, które wypowiada jest trudnych w zrozumieniu(mi jest łatwiej, bo jestem z nim na co dzień), zjada pierwsze litery wyrazów, skraca i trochę przeinacza trudniejsze wyrazy.
Czasem, gdy chce coś powiedzieć, jakąś dłuższą wypowiedź i sprawia mu to trudność, to "wydusi" kilka sylab i nie potrafi się wypowiedzieć. Ogólnie od dwóch lat chodzimy do logopedy, syn nie chce powtarzać, czego się nauczył i
ćwiczyć w domu za żadne skarby. Pani logopeda, mimo dużych starań także
twierdzi, że syn nie chce powtarzać i ćwiczyć, tylko ciągle trzeba go brać
sposobem. I w domu faktycznie jest tak, że nie jestem w stanie z nim ćwiczyć,
jeśli on nie chce - kary czy nagrody nie pomagają.
Myślałam o kupnie książek z płytami CD, które Pani proponowała, tylko nie wiem, które?
Bardzo proszę powiedzieć, co Pani o tym myśli i proszę o radę.
Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu,
do rozpoczęcia edukacji nie zostało już dużo czasu i konieczna jest intensywna praca nad rozwojem systemu językowego. Oczywiście, że trzeba to robić w formie zabaw i gier, ale codziennie. Ponieważ Synek już mówi, proszę rozpocząć od: płyt Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, a potem wprowadzić Rzeczowniki i Przyimki 20 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. W procesie stymulacji duży nacisk kładzie się na czytanie i jak się to przekazuje dziecku. To oznacza, że nie mówi się; "powiedz, powtórz" ale "czytaj", by dziecko otrzymywało pozytywne informacje.
Jest bardzo dobrze opracowany zestaw ćwiczeń do nauki czytania (program
"Moje sylabki" - Wydawnictwo WIR).
Radzę jeszcze sprawdzić, jak kształtuje się dominacja stronna, być może synek potrzebuje jeszcze wsparcia w tym względzie. Ważny jest także poziom sprawności manualnej. Polecam program Agnieszki Bali - Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu wydany przez Wydawnictwo Arson.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska