Jak czytać książki z serii "Kocham czytać"?
Witam serdecznie,
mój syn za 2 miesiące skończy 3 latka.
Jest mądrym chłopcem natomiast mamy ogromne problemy z mową, a raczej z jej brakiem. Uczęszczam z synem na terapię logopedyczną,- Pani logopeda zaleciła nam książeczki z serii "Kocham czytać" - ćwiczymy w domu. Po pierwszym razie jestem mile zaskoczona,- syn z uwagą patrzył w książkę i słuchał jak mu czytam. Jednak zastanawia mnie sposób w jaki powinnam czytać synkowi. Może wydać się to banalne, ale pracujemy na 1 części - samogłoski i zastanawiam się jaka jest różnica w czytaniu między np. 'yyy' a 'yy'. Czy ja za każdym razem tyle razy ile napisana jest litera powinnam ją powtórzyć czy też wypowiedzieć raz przeciągając wymowę?
Bardzo proszę o odpowiedź, gdyż pozwoli mi ona na prawidłową naukę z synem.
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
należy czytać dokładnie to, co zostało napisane, czyli dwa razy Y Y, lub trzy razy A A A.
Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać - www.we.pl. Warto korzystać z programu Moje pierwsze słowa - www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski i Gdzie jest A? www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Przedszkolak kocha czytać (www.we.pl).
Proszę wprowadzić już 2 książeczkę, by dziecko się nie znudziło, a za miesiąc 3 i 4 (aby czytać je co drugi dzień).
Może Pani wesprzeć naukę mowy programem Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie
(www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska