Brak mowy u 2,5-latka
Witam,
mój synek ma dwa i pół roku i nie mówi...
To znaczy mówi, ale pojedyncze słowa: mama, tata, baba, aba(żaba), hau(piesek), au(kotek/lub dom-w domu jest kot) itp.
Z tych wyrażeń składa zdania, które ja świetnie rozumiem np: 'tata brr mama',- co znaczy tata pojechał po mamę lub 'mama lala au', czyli mamo
zaśpiewaj o kotku. Do tego świetnie gestykuluje.
Jako małe dziecko chętnie powtarzał odgłosy zwierząt, teraz robi to niechętnie. Nic nie chce i nigdy nie powtarzał nic po mnie. Ale jak spytam np: co było w ogródku to odpowie, że aba(żaba).
Jest baaaardzo uparty i nie chce ćwiczyć .
Wychowywany był bez dzieci i miał taki okres w życiu (ok 1,5-2 lata) kiedy bał się dzieci i nowych miejsc. Teraz już mu przeszło, chętnie odwiedza nowe miejsca, 2 razy w tygodniu chodzi do mini-przedszkola. Nie bierze udziału w zabawach grupowych np. stary niedźwiedź czy kółko graniaste, ale we wspólnych zabawach plastycznych tak, ale tylko tych co interesują czasem nawet z innym dzieckiem.
Z tego co wiem bardzo długo "po swojemu" w taki właśnie sposób mówił ojciec dziecka.
Natomiast bardzo nieśmiała i wstydliwa byłam ja. Ponadto mam wrażenie, że rozumie więcej niż rówieśnicy. Jest wesoły, inteligenty, bardzo sprawny ruchowo, żywy, ale też nieśmiały i wstydliwy.
Proszę o pomoc.
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
bez względu na cechy osobowe dziecka, musi Pani myśleć o jego rozwoju intelektualnym, które całkowicie zależy od opanowania systemu językowego.
Zachęcam do zapoznania się z wypowiedziami matek, których dzieci miały kłopot z opanowaniem systemu językowego, a po zastosowaniu programu słuchowego i wczesnej nauki czytania opisują swoją radość z pełnego językowego kontaktu z dzieckiem. Rozmowy matek na forum www.konferencje-logopedyczne.pl
Poza stosowaniem metody krakowskiej niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji, co
oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo,
że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier
w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Jeżeli dziecko mówi samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (4 płyty) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska