Słaby rozwój mowy u 26-miesięcznego dziecka
Szanowna Pani Profesor,
mam na imię Zofia. Od 6 lat mieszkam w Australii z mężem, który także jest Polakiem. Mamy syna - 26-miesięcznego Dominika. Urodzony w prawidłowym terminie. Do tej pory nie chorował poważnie. Dominik chodzi do przedszkola trzy razy w tygodniu od 1 roku życia. W domu mówimy po polsku, chodzimy do kościoła polskiego, mamy znajomych mówiących w tym języku. Mimo to Dominik mówi bardzo mało takich wyraźnych słów. Oczywiście mówi dużo, ale po swojemu. Rozumie moje polecenia. Jest bardzo spostrzegawczy, kiedy coś zobaczy stara się to powtórzyć. Często ogląda telewizję, włączam mu bajki i po polsku i po angielsku. Dużo się razem bawimy, pomaga mi w kuchni, razem pieczemy. robimy sok itp. Jestem osobą dużo mówiącą i też do niego staram się dużo mówić. W przedszkolu powiedziano mi, abym mówiła do niego wyłącznie po polsku i to czynię. I wiem, że tam też wykonuje wszelkie polecenia w języku angielskim. Gdy proszę go, aby coś powtórzył to zamyka mi rączka usta i na tym się kończy. Lubi malować, tańczyć i po swojemu śpiewać. Dużo się uśmiecha, lubi ludzi, podchodzi do każdego, wita się. Wydaje mi się, że jest bardzo radosnym dzieckiem. Jak mu mogę pomóc, aby jego mowa stała się lepsza. Z góry dziekuję za pomoc.
Zofia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Zofio,
przede wszystkim proszę wystrzegać się mówienia do dziecka "powiedz" lub "powtórz". Synek wie, że nie potrafi i takie polecenia wywołują tylko jego frustrację. Z takimi małymi dziećmi rozpoczynamy od powtarzania samogłosek i sylab, bawiąc się w czytanie. Na kanale You Tube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl może Pani zobaczyć jak 16-miesięczny Tytus czyta samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
O początkach nauki czytania w zabawie może Pani przeczytać w  zakładce  „Do pobrania”  stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać - www.we.pl. Warto korzystać z programu  A. Bala Przedszkolak kocha czytać (www.we.pl).
Aby ułatwić dziecku powtarzanie polecam słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com   Na stronie www.szkolakrakowska.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska