Samodzielność
Dzień dobry!
Chciałabym poprosić o radę, jak zachęcić córkę do samodzielności. Mała ma 3 latka i nie ma ochoty np. sama jeść, ubierać się itp. Fakt, że jest "niejadkiem" oczywiście niestety skłania mnie do tego, żeby jej w końcu ulec (z dwojga złego wolę ją nakarmić niż pozwolić, żeby nic nie zjadła), tym bardziej, że nie brak jej uporu... Ponieważ w tym roku chcę ją zapisać do przedszkola, chciałabym, żeby była bardziej samodzielna. Pozdrawiam.
Pytanie przysłała pani Ewa

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Aby córka stała się bardziej samodzielna, musi jej Pani na to pozwolić:-)
Wyręczanie jej za każdym razem na pewno jej tego nie nauczy.
Jeśli chodzi o ubieranie to proszę się zastanowić czy córka w ogóle potrafi
się sama ubrać? Może w związku z tym, że jest zima i zakładamy grube,
zabudowane ubrania to sprawia córce to trudność. Proponuję zabawę: ja włożę
ci jedną skarpetkę a ty drugą, ja włożę na ciebie podkoszulkę a ty bluzkę
itp. Proszę dziecko chwalić i motywować np. wprowadzając system żetonowy.
Co do jedzenia, to mam pytanie: czy córka jest ospała, osowiała, czy ma złe
wyniki badań itp. jeśli wszystko jest ok., to proszę córki nie karmić.
Wprowadziłabym raczej ograniczenie czasu jedzenia: np. posiłek stoi na stole
przez 20 minut (nastawić czasomierz), w między czasie przypominać ile
jeszcze czasu zostało a gdy nastawiony czas minie - proszę zabrać posiłek ze
stołu. Gdy będzie Pani konsekwentna w swoim zachowaniu, przyniesie to
pożądany efekt, a i będzie dobrym treningiem przed pójściem do przedszkola.
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska
psycholog