11-miesięczny syn mało mówi
Witam,
proszę o poradę: jesteśmy po konsultacji neurologicznej, w której Pan Doktor stwierdził, że wszystko jest ok, niemniej ja ze zdenerwowania nie opisałam wszystkiego, gdyż miałam wrażenie, że Doktor był bardzo nieuprzejmy.
A więc zacznę od tego, iż synek ma 11 miesięcy, rzadko kiedy wydaje z siebie sylaby, z reguły są to piski, mruczenie, buczenie. Głużył do 3 miesiąca, potem nastąpił regres, zaczął ponownie w wieku 6 msc., ale też rzadko były to sylaby, i znowu zastój do ok. 9 msc., i kolejnie jak napisałam powyżej rzadko, ale są to sylaby. Syn nie lubił się tulić. Od jakiegoś czasu podchodzi i sam kładzie główkę na kolanach, niemniej jednak nie lubi być na rękach przytulany, sam musi wyjść z inicjatywą (...). Nie wskazuje palcem (z tego, co wiem, większość dzieci tę umiejętność zdobywa kończąc roczek). Nie jest zainteresowany, gdy mu pokazuję w domu np. lampę, kontakt wzrokowy na chwilę tylko, reaguje na imię, ale nie zawsze, jak jest czymś zajęty prawie nigdy nie spojrzy, kiedy się go woła. Umie robić kosi kosi, papa, bije nieraz brawo, ale nie zawsze chyba to rozumie, wie kto to mama, tata, potrafi podać piłkę, przyniesie nieraz zabawkę, którą się bawi, lubi oglądać książeczki i coś do nich "mruczy". Jeśli chodzi o motorykę rozwijał się prawidłowo, prawie chodzi już, lubi skakać na pupie, kołysze się do muzyki lub tańczy. Ostatnio uderzył się tyłem główki o drzwi i zaczął to powtarzać aż przerwałam, podobna sytuacja była ze ścianą 2 miesiące wcześniej - czy chciał zbadać, co to jest za bodziec, czy może to coś niepokojącego
Interesuje się dziećmi, bardzo się cieszy na ich widok, lgnie do nich, interesują go nowe rzeczy, spogląda na psa idącego itp. Słyszy dobrze. Zastanawiam się czy rozwój motoryczny przygasił rozwój mowy, czy jednak jest to coś niepokojącego. Każdy mówi, że ma czas, ale obserwując jego rówieśników mowa wygląda zdecydowanie inaczej. Odmówiono mi rezonansu, obawiam się, że to wszystko może być wynikiem upadku z łóżka w wieku 6 miesięcy. Spaliśmy razem i nie wiem jak dziecko spadło, gdyż spało od ściany. Skonsultowaliśmy się z lekarzem wtedy i stwierdził, że wszystko jest ok.
Proszę o poradę. Dodam, że dziecko przesuwa np. klocki po spiralce, umie włożyć i wyciągnąć je np. z garnuszka, tuli maskotki, rozumie kiedy idziemy się kąpać. Jeśli wychodzimy na spacer to mówię "idziemy dada" i on wie, o co chodzi. Apetyt ma bardzo dobry.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
bez względu na to czym spowodowane jest opóźnienie rozwoju mowy powinna Pani rozpocząć stymulację. Zawsze niepokój wzbudzają regresy w rozwoju i skoro obserwowała je Pani dwukrotnie należy zacząć działać. W rozwoju dzieci nie ma takich zachowań, jak sprawdzanie bodźca (uderzanie głową o ścianę, czy drzwi), to może być oznaka obniżenia progu bólu, ale także innych zakłóceń rozwoju.
Nigdy też normatywnie nie występuje opóźnienie rozwoju mowy z powodu szybkiego tempa rozwoju motorycznego. Nie jest w tym momencie ważne, dlaczego dziecko nie rozwija się normatywnie, a jedynie to, że obserwuje Pani niepokojące objawy. Gorąco namawiam do rozpoczęcia stymulacji. Może Pani przeczytać na forum rodziców www.konferencje-logopedyczne.pl, jak mamy same pracują ze swoimi dziećmi.
Na tym etapie polecam: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska