Zaburzenia mowy u 4-latka
Witam,
mój synek w lutym skończy 4 lata. Byłam z nim u logopedy, która stwierdziła
zaburzenie i opóźnienie rozwoju mowy. Syn mówi bardzo niewyraźnie, ma mały
zasób słów, nie potrafi opowiadać, mówić krótkich zdań. Niestety na terapię
póki co nie mamy szans, bo takie są kolejki. Jakie ćwiczenia mogę wykonywać
z nim w domu? Dodam, że pani logopeda zdiagnozowała go na poziom poniżej 3
roku (2,5 roku - 2,8). Z góry dziękuję za pomoc.
Paulina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulino,
dziecko, które ma 4 lata i nie buduje zdań gramatycznie poprawnych, nie zadaje pytań,  nie może rozwijać myślenia abstrakcyjnego, co musi wpłynąć na rozwój intelektualny.
Warto udać się do specjalisty na jedno spotkanie, by określił rozwój funkcji poznawczych, opracował program stymulacji i pokazał jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg
wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl)  i "Sylaby inaczej" (www.konferencje-logopedyczne.pl) "Moje pierwsze słowa
(www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka
pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita
rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer). Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, Przyimik i Fleksja 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w
książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci(www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska