Dziecko dwujęzyczne
Witam,
mieszkam w Norwegii i zastanawiam się, kiedy będzie najlepszy czas na naukę języka norweskiego dla dziecka. Ojciec jest również Polakiem i w domu posługujemy się wyłącznie językiem polskim. Sama pracuję w szkole i uczę innych języka norweskiego, nie mam problemu z akcentem czy wymową. Tutaj panuje przekonanie, że najlepiej, gdy dziecko obcokrajowców zacznie jak najwcześniej naukę języka, czyli zacznie chodzić do przedszkola już od pierwszego roku życia. Uważam, że to stanowczo za wcześnie ze względu na emocjonalne potrzeby dziecka. Ale jeśli dziecko zacznie chodzić do przedszkola około 2-3 roku życia (gdy będzie miało już opanowany język polski w dobrym stopniu) będzie to dla niego wielki szok.. Widziałam wiele dzieci płaczących miesiącami w przedszkolu z tego powodu.. Kiedy jest najlepszy czas dla dziecka na rozpoczęcie nauki drugiego języka i czy mogę ja go uczyć?
Asia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Asiu,
wczesne opanowanie języka etnicznego umożliwia dzieciom skuteczne opanowanie języka większości.
Oto lektury na ten temat:
Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.
Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.
Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się  na fundamencie pierwszego.
Wyniki badań potwierdzają, że należy uczyć dziecko języka etnicznego, by mogło skutecznie uczyć się języka większości.
Dziecko przygotowujemy powoli do języka większości np. zapraszając dziecko norweskie do zabawy w domu (najlepsza 4-5 letnia dziewczynka), wychodząc na plac zabaw, czy do sklepu.
Język norweski nie będzie szokiem, gdy się będzie mówiło o innym języku i zwracało na to uwagę.
Oczywiście staramy się stymulować rozwój języka polskiego, by przyśpieszyć jego nabywanie poprzez wczesną naukę czytania  metodą sylabową.  Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania”  stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać - www.we.pl. Warto korzystać z programu  Moje pierwsze słowa - www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski i Gdzie jest A? www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Przedszkolak kocha czytać (www.we.pl).
W przypadku trudności artykulacyjnych warto skorzystać z programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl).
Najlepszy czas na naukę języka większości jest wówczas, gdy dziecko w języku etnicznym buduje zdania gramatycznie poprawne i potrafi zadawać pytania.
Odradzam, by Pani uczyła języka norweskiego. Dziecku trudno będzie odzielić dwa systemy. Należy konsekwentnie stosować metodę OPOL, by dziecko mogło skutecznie uczyć się obu języków i osiągnąć korzyść kognitywną z dwujęzyczności.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska