6-latek nie mówi
Witam,
siostrzeniec mojego męża we wrześniu skończył 6 lat. Niestety nie potrafi mówić, ma swój \"język\", który rozumie najbliższa rodzina rodzicie, rodzeństwo i dziadkowie. Z mężem znam się od trzech lat i od tego czasu znam też Dominika, chodzi do specjalnego przedszkola z naciskiem na zajęcia logopedyczne, ale w ciągu tych trzech lat nie widzę poprawy ponieważ dalej nie potrafię go zrozumieć, jakby stworzył swój własny język. Jest wcześniakiem, jego tata podobno też późno zaczął mówić w wieku ok 6 lat. Dominik jest dobrym chłopcem, ale z mężem zauważamy, że stał się skryty, bardziej cichy. Myślę, że widzi że nie rozumiemy go i się wycofuje. Mam trochę żal do jego rodziców, że nie udali się z nim do specjalisty, bo na pewno potrzebuje konkretnej pomocy i terapii. Poza tym nie sądzę, żeby rodzice z nim pracowali w domu, bo myślę, że byłby widoczne chociaż małe efekty tego, a tak jak pisałam nie widzę poprawy, odkąd go znam. Jak można mu pomóc? I też jak powiedzieć rodzicom, że on sam nie zacznie mówić bo jest już za późno? Widzę, że oni spokojnie czekają chyba na to jak zacznie mówić. Przeraża mnie to, że rodzice nie chcą pomóc bardziej dziecku. Proszę o odpowiedź i dziękuję.
Barbara

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Barbaro,
bardzo trudno będzie Pani wpłynąć na decyzję rodziców. Być może nie mówią oni całej prawdy o diagnzoie trudności dziecka. Oczywiście dziecko, które nie mówi w wieku 6 lat nie będzie mogło rozwijać się intelektualnie. Najlepiej byłoby, gdyby mąż porozmawiał z siostrą i przekazał jej informacje o skutecznych terapiach. Tylko tyle i aż tyle może zrobić.
W tej chwili mogę  udzielić takich porad:
1. rozpocząć naukę czytania sylabami (program "Kocham czytać" (www.we.pl) wspieraną  programem słuchowym ("Słucham i
uczę się mówić" - www.arson.pl)
2. Wprowadzić ćwiczenia lewopółkulowe uaktywniejące ośrodki mowy w
półkuli lewej.
3. Przyjechać na kilka dni do Krakowa, by zobaczyć jak wyglądają
zajęcie prowadzone MK. Wówczas dzieci mają intensywne
zajęcia codziennie około 2 godzin.
Ostatnią szansą na uruchomienie mowy jest technika Manualnego
Torowania Głosek   (tiwahe.dom@gmail.com.)
oto link do relacji jednej z matek - http://www.michal.howtoteachkids.co.uk/pieciodniowy-turnus-w-tiwahe-pazdziernik-2014/
to dziecko z autyzmem, ale chodzi o to by Pani się zorientowała na
czym polegają zajęcia.
Można także skorzystać tylko z MTG u certyfikowanych terapeutów
W CMK- mgr Olga Sygit, w Krakowie - mgr Katarzyna Sedivy, mgr Agniszka
Fabisiak-Majcher, mgr Małgorzata Kuśnierz. To są terapeuci MK, którzy
także wykonują ćwiczenia rozwojowe. Kontakt poprzez
magda@konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska