Czy to afazja motoryczna?
Szanowna Pani Profesor,
synek ma 2,5 roku. Ciąża przebiegła pomyślnie, poród naturalny także, 10 pkt Apgar, karmiony przez 1,5 rok piersią.
Nie mówi prawie nic, czasem nieświadome mama, robi "papa", daje cześć, pokazuje, co chce dostać, porozumiewa się głównie gestem.
Jest bardzo kontaktowym, wesołym i żywym chłopcem, lubi muzykę i piosenki. Nie potrafię zachęcić go bardziej do mówienia, bardzo dużo mu czytam, mówię dużo do niego w ciągu dnia. Ma mały kontakt z dziećmi, dopiero za rok pójdzie do przedszkola.
Rodzina uspokaja mnie, że mąż też mówił dopiero na 3 latka, ale jestem mamą, martwię się i chciałabym mu pomóc, bo widzę, że jest mu wygodnie z jego sposobem komunikowania się (głównie ciągnie za rękę lub wymusza krzykiem) i nie widzę chęci naśladowania i uczenia się mowy. Mówi tylko w swoim języku i dużo mruczy podczas zabawy.
Bardzo proszę o pomoc, za co z góry serdecznie dziękuję.
Agata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agato,
postawienie diagnozy nie widząc dziecka nie jest możliwe. Radzę udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Bez wątpienia dziecko, które nie buduje zdań w trzecim roku życia zupełnie inaczej rozwija swój intelekt dlatego gorąco zachęcam do podjęcia terapii. Wiele matek prowadzi terapię w domu. Może o tym Pani poczytać na forum rodziców (www.konferencje-logopedyczne.pl).    Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego staje się priorytetem w terapii.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).