Problemy z ubieraniem się
Witam,
jestem ojcem już prawie 5-letniej Zuzi. Jest normalnie rozwijającym się dzieckiem, bardzo żywym, więc pewnie też z tego powodu nieraz niegrzecznym, mającym własne zdanie, nieposłusznym i upartym. Problemem w ostatnim czasie jest jej nietolerancja na bieliznę i ubrania. Jest to problem prowadzący prawie każdego dnia do krzyków i histerii, a nawet, moim zdaniem, to jedyny powód negatywnych zachowań córki, których nie da się zaakceptować.
Najbardziej chodzi o bieliznę, czyli majteczki i koszulki. Prawie żadne majtki jej nie pasują, gdyż muszą być takie, aby gumka była wysoko nad pępkiem. Ciągle podciąga je sobie i poprawia, rozciągając je. Nie pomaga tłumaczenie, że majteczki powinny być niżej, że to śmiesznie wygląda i że nie ma w sklepach takich wysokich majteczek. Podobnie jest z koszulkami. Zakłada tylko takie, do których jest przyzwyczajona, inne ją uwierają. Obserwując inne części garderoby, również na nóżkach, musi mieć skarpetki lub rajstopy podciągnięte, aby opinały dobrze stopy. Najmniejszy luz w majteczkach, rajstopach czy skarpetkach to duży problem, ciągle ta odzież jest przez córkę poprawiana. Czy można w jakiś sposób temu zaradzić?
Dodam też, że nie mieszkam z mamą córeczki, a Zuzia jest przez tydzień u mnie, potem tydzień z mamą. Tak podzieliliśmy nasz czas z córką. Chciałbym tez zapytać, co Pani o takim podziale sądzi? Czy dla dziecka jest to dobre rozwiązanie?
Łukasz

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Dzień dobry Panie Łukaszu,
zachowanie Córeczki nie jest normatywne i warto sprawdzić, czy poza kłopotami emocjonalnymi, jakie może prezentować dziecko po rozstaniu się rodziców nie występują jeszcze kłopoty charakterystyczne dla Zespołu Aspergera. Jeśli takie zachowanie dziecko prezentuje u mamy i u taty to sugerowałabym badanie u doświadczone diagnosty.
Radzę najpierw przeczytać artykuł na temat zachowań ze spektrum zespołu Aspergera prof. Marty Korendo w zakładce "do pobrania" na stronie www.szkolakrakowska.pl. Warto także sprawdzić, czy u Córki nie występują zaburzenia z tego spektrum. Jeśli mieszka Pan na południu Polski proszę skontaktować się z Centrum Metody Krakowskiej, gdzie można uzgodnić diagnozę u prof. Marty Korendo.
Koncepcja tydzień u taty i tydzień i mamy jest praktykowana we Francji i widzę, że to daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa i stabilności. To się udaje tylko wówczas, gdy rodzice mieszkają w pobliżu i dojazd do przedszkola, a potem do szkoły nie jest utrudniony.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska