Schematyczne zachowania dziecka
Witam,
mam niespełna dwuletniego Synka. Rozwija się bardzo dobrze, ma niesamowity dar mowy (już od kilku miesięcy powtarza właściwie każde wyrazy, składa zdanie z 3 wyrazów), jest dzieckiem radosnym, chodzi do żłobka wszystko generalnie jest ok. Mamy z mężem jeden problem i nie wiemy, co dalej robić. Igorek ma bardzo schematyczne zachowania, właściwie od urodzenia. Bardzo szybko przyzwyczaja się do schematu działania i przy każdej probie zmiany czegokolwiek buntuje się, płacze.
Przykład: wieczorna kąpiel. Wszystko odbywa się po kolei, począwszy od
wytarcia, założenia szlafroczka, posmarowania buzi, pupy, pójścia dać buzi
tacie i siostrze, położenie misia w łóżeczku, wypicia mleczka, zgaszenia światła. Synek po kolei mówi mi, co teraz będziemy robić. Rano do żłobka zaprowadza tata, a odbiera mama, gdy coś się zmieni, reaguje histerią. Ogląda wciąż tę samą bajkę, innych nie lubi, boi się jednaj postaci i zawsze płacze, w książeczce wiecznie szuka tej samej postaci, mówi te same zdania w danej sytuacji, wychodząc ze żłobka musimy podejść do tablicy, gdzie wisi jego praca, której macha i mówi "papa prace", dosłownie każda jego czynność to schemat. Nie wiem, czy to coś złego i powinnam z Tym walczyć zmieniając mu te schematy i nie patrząc na jego płacz i ogromny dyskomfort, który przeżywa, czy to nic złego i tak to zostawić? Proszę o
pomoc.
Marta

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
dzieci, szczególnie te młodsze, często tworzą swoje własne schematy zachowań, dotyczące różnych czynności i sytuacji. Dzięki temu czują się bezpieczniej i pewniej, mają poczucie kontroli nad zdarzeniami, daje im to poczucie wpływu na rzeczywistość, zmniejsza ich lęk i obawy. Ilość tworzonych
schematów zależy też od osobowości i temperamentu malucha, może więc być tak, że jedno dziecko będzie bardziej elastyczne i chętne do zmian, a inne
dziecko w podobnym wieku - bardziej przywiązane do ustalonych schematów i niechętne zmianom. Możliwe, że Pani syn należy do tej drugiej grupy dzieci - nie oznacza to więc, że jego przywiązanie do schematów jest złe. Nie widzę też powodów, dla których należałoby te jego utarte i bezpieczne sposoby postępowania zmieniać. Tym bardziej, że zauważa Pani, że ogólnie rozwój syna przebiega prawidłowo. Schematami można zacząć się martwić wtedy, gdy zaczynają one poważnie utrudniać funkcjonowanie dziecka i całej rodziny lub gdy są niebezpieczne dla zdrowia dziecka. Jeżeli jest jednak tak, że w Pani odczuciu jakiś nawyk należy zmienić, to radzę robić to stopniowo, z dużym wyczuciem, negocjując z dzieckiem i będąc uważnym na jego emocje i potrzeby - nie robić tego siłowo, nie "łamać" dziecka. W takiej sytuacji może również być przydatna konsultacja z psychologiem dziecięcym.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek