Problemy z usypianiem
Witam,
bardzo proszę o pomoc przy moim dziecku. Jestem młodą mamą 10-miesięcznej dziewczynki. Ola jest bardzo pogodnym dzieckiem, lecz od jakiegoś czasu piszczy. Niestety nie wiem, jak sobie z tym radzić. W zależności od dnia czasami robi to sporadycznie a czasami wręcz co chwilę. Niezależenie też co robi - podczas raczkowania, czasami zabawy.
Dodatkowo mam dośc poważny problem z jej usypianiem. Wiem, że moją winą jest utulanie małej do snu, tzn. po wypiciu mleka biorę ją na ramie do odbicia, lecz gdy chce ją położyć do łóżeczka mała budzi się i płacze - więc biorę ją z powrotem w ramiona. Ostatnio Ola budzi sie o 3 w nocy i nie chce ponownie zasnąć przez ok 1-2 godzin. Bardzo proszę o pomoc.
Karina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karino,
mam zbyt mało informacji, by udzielać rad. Nie wiem, czy dziewczynka gaworzy. Jeśli tak, piszczenie można uznać za formę komunikacji, jeżeli nie, to ów pisk świadczy o nieprawidłowości osiągania oczekiwanych etapów rozwojowych.
Wybudzanie się w nocy może być związane z kolką lub kłopotami w trawieniu (może warto zmienić mleko).
Jeżeli Córeczka nie gaworzy, nie powtarza sylab i nie pokazuje palcem to warto prowadzić stymulację rozwoju mowy. Najważniejsze zalecenia do pracy nad rozwojem mowy: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 10 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (Samogłoski, Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce Wczesna interwencja terapeutyczna - www.we.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska