Jak ćwiczyć mowę z 3-latkiem metodą krakowską? c.d.
Witam,
dziękuję bardzo za odpowiedź. Wczoraj otrzymałam ćwiczenia, które Pani poleciła. Od dziś postaram się zachęcić synka do wspólnych ćwiczeń. Będzie ciężko, bo już pokazał swoją niechęć do książeczek, ale będę próbować. Proszę mi napisać, w jaki sposób mam go uczyć? Najpierw samogłoski i tak długo aż wszystko z książeczki będzie umiał powtórzyć czy jednego dnia samogłoski, drugiego wyrazy dźwiękonaśladowcze?
Gosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gosiu,
nie możemy czekać aż dziecko wszystko powtórzy prawidłowo, bo przecież w rozwoju dziecka tak się nie dzieje. Należy słuchać samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych, a po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych, choćby tylko niektórych i niedokładnie wypowiadanych należy włączyć: Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy, nawet cztery sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (Samogłoski, Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska