Lęki dziecka
Witam,
niedawno urodziłam drugie dziecko i na pewien czas, jeszcze przed porodem, i starszą córkę zawieźliśmy do mojej mamy. Córka ma z babcią bardzo dobry kontakt, czasami wolała babcie ode mnie:). Ale od kiedy wróciła do domu boi się prawie wszystkiego. Wcześniej była odważnym dzieckiem. Bardzo się martwię. Jak mogę jej pomóc?
Ewa

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
dla każdego dziecka pojawienie się rodzeństwa jest ważnym wydarzeniem. Wiąże się ono z radością i podekscytowaniem, ale również z poczuciem niepewności, z obawą, stresem i smutkiem. Te uczucia u dzieci pojawiają się z wielu powodów: rodzice poświęcają więcej czasu młodszemu dziecku, częściej są
zmęczeni i zdenerwowani, starsze dziecko czuje się mniej ważne i zepchnięte na drugi plan, zaczyna się bać, że od tej chwili będzie mniej kochane. Oczywiście, każde dziecko przeżywa narodziny rodzeństwa na swój sposób, więc natężenie negatywnych emocji i czas ich trwania może być różny. Reakcja córki wydaje się więc zupełnie naturalna. Pomocne w tej sytuacji mogą być: częste rozmowy z dzieckiem na temat pojawienia się rodzeństwa i zmian, które nastąpiły w rodzinie; dbanie o to, żeby w ciągu dnia były takie chwile, kiedy mama lub tata poświęcają czas tylko starszemu dziecku; włączenie starszego dziecka w opiekę nad młodszym rodzeństwem; częste rozmowy z dzieckiem na temat jego emocji. Polecam również skorzystanie z książek dla dzieci na ten temat, np. „Będziemy mieli drugie dziecko. Magia serca i miłości”, „Natalka będzie miała rodzeństwo”, „Franklin czeka na siostrzyczkę”.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek