Neuropatia słuchowa
Szanowna Pani Profesor. Jestem babcią urodzonych w 30 tygodniu ciąży bliźniaków - dziś 15 -miesięcznych. U Wojtusia w 3 miesiącu życia zdiagnozowano obustronny niedosłuch na poziomie 40 db i 60 db oraz neuropatię słuchową (prawidłowe otoemisje i brak odruchu strzemiączkowego). Późniejsze badania BERA w 6, 9 i 12 miesiącu wykazywały niedosłuch 90 i 100 db, 30 db dla obu uszu i ostatnio 70 i 90 db. Nie zalecono noszenia aparatów słuchowych, ponieważ w opinii logopedy z Instytutu Patologii Słuchu w Warszawie mały zachowuje się jak dziecko słyszące: reaguje na wszystkie głoski nawet wypowiadane bardzo cicho. Co 3 miesiące mamy powtarzać badania. W ciągu ostatnich kilku miesięcy zrobił znaczne postępy: mówi "mama" na widok mamy i "tata" na widok taty, "bach" gdy się przewróci i "be", gdy zabrania mu się wkładania czegoś do buzi. Gdy jest głodny mówi "mama am", gdy widzi rzecz, którą chciałby dostać mówi "da" coraz częściej "daj". Pytany gdzie jest babcia, dziadzio lub Maciuś (brat) patrzy w stronę tych osób. Pokazuje rączką gdzie jest lampa na suficie, miś namalowany na ścianie. Pokazuje gdzie ma brzuszek, ucho, nos, głowę, nogę, oko, buzię. Wykonuje polecania: chodź tu, siadaj, połóż się, pokaż jak lulasz misia do snu (bierze misia, przytula do siebie i kołysze się mówiąc "aaaaaaa"), przynieś książeczkę, wrzuć klocki do wiaderka itp. Na pytanie: jak robi auto, kotek, kura, owca, krówka naśladuje odpowiednio dźwięki - brumbrum, iaaaa, koko, bee, mmmu. Gdy śpiewamy mu piosenki od razu zaczyna podrygiwać i kołysać się do rytmu. Bardzo często sprawdzamy, czy rozumie co mówimy, gdy jest odwrócony tyłem do osoby mówiącej. Mimo to logopeda, prowadzący rehabilitację twierdzi, że wszystkim nam wydaje się tylko, że dziecko słyszy, ponieważ odczytuje pytania i polecenia z ruchu warg i wibracji powietrza! Czy to możliwe? Czy dziecko głuche może zachowywać się w ten sposób?
Pytanie przysłała pani Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
badania słuchu wnuczka są bardzo niejednoznaczne (od 30 dB do 70 dB !) Wojtuś rozwija mowę nieco wolniej, ale jednak w ramach szeroko rozumianej normy. Czy brat Wojtusia mówi więcej? Małe dziecko niesłyszące nie może odczytywać poleceń, czytając z ust. Tę umiejętność trzeba długo ćwiczyć i dlatego przypuszczam, że dziecko jednak słyszy, ale koniecznie trzeba wiedzieć jaki jest ubytek słuchu, bo niewielkie uszkodzenie (40 dB) utrudnia dziecku uczenie się systemu językowego (chodzi o gramatykę, końcówki odmiany wyrazów. Rozumiem, że jeden logopeda twierdzi, że dziecko słyszy, a drugi wręcz przeciwnie. To utrudnia rodzinie zrozumienie całej sytuacji. Koniecznie trzeba notować wypowiedzi chłopca, aby się zorientować czy pojawiają się próby łączenia wyrazów. Warto także obserwować rozwój mowy Wojtka na tle rozwoju mowy brata. Jeśli nie będzie poważnych różnic w nabywaniu języka u chłopców, nie ma powodu do niepokoju. Jeżeli jednak Wojtuś będzie miał problemy z opanowaniem gramatyki, proszę o kontakt, aby ustalić wskazówki do terapii.
Pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska