Moja 9 letnie córka...
Moja 9 letnia córka, ma problemy w kontaktach z rówieśnikami, jest zamknięta i małomówna. W szkole nie ma z nią kłopotów uczy się bardzo dobrze, problem jest tylko, jeśli ma coś opowiadać przy całej klasie (tak jakby sie wstydziła). Często próbuje z nią rozmawiać, ale niestety niczego sie nie dowiaduje, siedzi sama w pokoju, bawi sie sama. Ma dwie koleżanki i na tym koniec. Bardzo lubi rysować, ostatnio zaczęłam sie temu przyglądać, używa tylko ołówka lub czarnego mazaka, rysuje różne przedmioty (wanna, biurko, krzesło) wszystkie te przedmioty są zaokrąglone. Często również rysuje kota -czarnego kota. Chodzimy do psychologa szkolnego ale jak na razie nie ma rezultatów a psycholog nic nie mówi ;( Bardzo proszę o jakąkolwiek pomoc.
Pytanie przysłała pani Kasia

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Kasiu,
Pytanie od kiedy córka ma trudności w kontaktach z rówieśnikami? Od kiedy jest małomówna i zamknięta? Jeśli problem pojawił się niedawno i nasila się należy się temu przyjrzeć dokładniej. Może zdarzyło się coś w szkole, może kłótnia z przyjaciółmi. Proszę się skontaktować z wychowawczynią – może Ona coś zaobserwowała. Proszę także dopytać psychologa szkolnego czy wykonał jakieś badania. Myślę, iż warto się skonsultować z psychologiem także z poza szkoły, tak aby córka nie była skrępowana sytuacją (rówieśnicy mogą się wyśmiewać lub czynić niestosowane uwagi). Pani Kasiu uczulam Panią na depresję dziecięcą. Jak pokazują najnowsze badania wiek dzieci, które zapadają na depresję bardzo się obniżył. I nie ma znaczenia czy dziecko uczy się bardzo dobrze czy nie. Oczywiście nie musi być to tak poważny problem.
Niezależnie od tego czy problem pojawił się niedawno czy jest od zawsze, warto budować u córki poczucie wartości. Warto wskazywać w niej jej mocne strony, tak aby budowała w sobie pewność siebie. proszę sięgnąć po opowiadania terapeutyczne (zachęcam do Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego – posiadają w swojej ofercie bajki terapeutyczne dla starszych dzieci) , które dodadzą córce „siły”, pewności, wiary w siebie. I mimo, iż kontakt c córką nie jest zadowalający, proszę dawać jej wsparcie i poczucie, że jest Pani po to aby ją wysłuchać i pomóc.
Pani Kasiu, życzę wszystkiego dobrego
Dorota Kalinowska
psycholog dziecięcy