Problem z trzylatkiem
Witam,
mój trzyletni synek nie chce ze mną jeść, wychodzić na spacer, zasypiać, bawić się itp. gdy jest w domu moja siostra. Jak jej nie ma albo się schowa, synek robi wszystko ze mną, ale gdy siostra jest, ja się dla niego
nie liczę. Kubuś, np. nie zaśnie ze mną tylko przychodzi do niej i mówi:
"ciociu uśpij mnie, bo z mamą nie chcę spać". Jeśli ciocia go usypia to gdy
obudzi się w nocy, od razu chce do niej iść, a gdy go nie puszczę jest
histeryczny płacz i nie uspokoi się do czasu aż go nie puszczę albo siostra
nie przyjdzie. Jak reagować na takie jego nocne płacze, histerie i wymuszanie? Co mam zrobić żeby robił więcej rzeczy ze mną, zasypiał ze mną, gdy siostra jest w domu lub w pokoju obok?
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
nie znam całej sytuacji domowej (czy mieszka w domu ojciec dziecka? dziadkowie?), wieku siostry, relacji między domownikami, pani pozycji w rodzinie. Wszystkie te elementy mają ogromny wpływ na zachowanie dziecka. To Pani Synek i właśnie Pani powinna budować jego poczucie bezpieczeństwa, które u dzieci wynika z poczucia pewności rodziców. Jeśli Pani pozwoli na te manipulacje, dziecko nie będzie mogło prawidłowo rozwijać emocji i uczuć. Nie znam innych zachowań Synka, być może poza tak oczywistymi manipulacjami, występują jeszcze jakieś nieprawidłowości, co może wskazywać na inne spektrum zakłóceń, nie tylko na błędy wychowawcze.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska