4-latek nie mówi
Witam,
proszę o poradę. Synek ma 4 lata i 9 m-cy i nadal nie mówi. W wieku 2 lat zdiagnozowano u niego autyzm wczesnodziecięcy. Przez ten okres korzysta regularnie z pomocy logopedów, miał badanie słuchu, rezonans głowy - wszystko jest w porządku. Synek mówi tylko sylaby typu: mamam, ej, ju itp. Synek jest kontaktowy, radosny, jest dobry z nim kontakt wzrokowy. Co robić? Zaczęłabym, jeśli nie jest za późno, Metodę Krakowską, ale nie wiem, co najpierw. Proszę o poradę, bo dziecko rośnie, a postępów w mówieniu nie widać.
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
jest już rzeczywiście bardzo późno, dlatego powinna Pani rozpocząć od intensywnej stymulacji programem słuchowym "Słucham i uczę się mówić -Sylaby i rzeczowniki - 4 płyty z książeczkami i Sylaby i czasowniki - l. pojedyncza - 1 płyta z z książeczką. To nie są drogie pomoce (ok 25 zł jedna płyta), jeśli jednak po miesiącu codziennego (30 minut dziennie podzielone na 3 sesje) stosowania nie pojawi się powtarzanie to pozostaje Pani technika Manualnego Torowania Głosek. Jest ona bardzo skuteczna, ale należy korzystać tylko z pomocy certyfikowanych terapeutów (znajdzie ich Pani na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl), przypominam muszą mieć zdany egzamin u twórcy metody, czyli pani Elżbiety Wianeckiej. W Krakowie, oprócz pani E. Wianeckiej, dyplomy mają 4 osoby.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska