Sen 1,5-rocznego dziecka
Witam,
opisze Pani pokrótce problem. Nasz synek ma 1,5 roku, od zawsze spał w swoim łóżeczku i tam też sam zasypiał z misiem, wyglądało to tak, że dostawał wieczorne mleko, odkładaliśmy go do łóżeczka i zasypiał sam z misiem bez żadnych krzyków i nigdy nie było problemów ze snem w nocy, spał całe noce od 20:00 do 8:00 rano. Problem teraz się pojawił: któregoś ranka obudził się o 5:00 rano z płaczem i nic nie pomagało, wzięliśmy go z żoną do łóżka i zasnął z nami, to był jedyny raz. I teraz usypianie wygląda tak, że jak dostanie mleko wieczorem to w momencie odkładania go do łóżeczka jest płacz i od razu wstaje i tak kilkakrotnie. Gdy już uda mu się zasnąć, to w nocy, jak się przebudzi, to od razu płacze i wstaje. Jak go weźmiemy na ręce żeby przytulić i uspokoić to ostatnio zaczął pokazywać na łóżko... Dodam, że śpi sam w pokoju obok naszej sypialni. Nie wiemy, co mamy teraz robić. Czy w tej sytuacji brać go, przytulać i odkładać do łóżeczka? Ale jest płacz, kiedy go weźmiemy. Nie chcielibyśmy mu zrobić nieświadomie krzywdy, żeby leżał i sam płakał w łóżeczku, bo to chyba nie metoda? Prosilibyśmy o pomoc i poradę, z góry dziękujemy.
Marcin

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Marcinie,
synek rośnie, uczy się nowych umiejętności, rosną też jego potrzeby kontaktu z rodzicami. Proponuję posiedzieć obok łóżeczka dziecka (a właściwie niestety "powisieć" nad nim, leżącym w łóżeczku), śpiewać, opowiadać i być obecnym dopóki nie zaśnie. Nie należy zabierać dziecka do łóżka rodziców, ale nie można zostawiać samego. Synek osiągnął wiek, w którym kontakt z rodzicem jest niezwykle ważny. Kiedy dziecko budzi się o 5 rano, powinien dostać poranne mleko i albo Mama lub Tata poczekają aż zaśnie, albo zabierzecie do siebie (ta opcja jest wygodniejsza, ale niestety z punktu widzenia kształtowania nawyków niesłuszna).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska