2,5-letnie dziecko nie potrafi powtarzać czynności
Dzień dobry,
niepokoi mnie zachowanie córki. W marcu skończy 3 lata. Mówi dużo, liczy do 20, rozpoznaje wszystkie kolory, kształty, bryły, nawet zapachy, bawi się w zabawy tematyczne typu zabawa zwierzątkami na farmie, rozmowa między pluszakami, gotowanie obiadu, kąpanie lalek, piknik z zabawkami, jeżdżenie samochodzikami, gra w kręgle, czy rzucanie piłką do pudełka, układać puzzle, zna też sporo bajek i piosenek na pamięć. Martwi mnie jednak, że podczas malowania sporo wyjeżdża za kontury danego obrazka, maluje bazgroląc, mimo że jej pokazuję, nie potrafi się skupić na danej rzeczy. Podczas gier logicznych nie chce powtórzyć danej czynności, mimo, że jej pokazuję i tłumaczę. Patrzy, śmieje się i zajmuje czymś innym. Lubi za to naklejać naklejki w puste okienka, ale nie potrafi też pokazać dwóch podobnych lub takich samych rzeczy. Nie powtarza po mnie danej czynności, jeśli ją o to poproszę, za to często powtarza po innych dorosłych, ale tylko, gdy jest wyciszona, potrafi się skupić na jednej rzeczy i to nie zawsze.
Czy to normalne? Mam się czym niepokoić? Generalnie córka słucha, reaguje na swoje imię, lubi kontakt wzrokowy, ogląda sporo bajek w książkach i telewizji, ma swoje ulubione, wiele się również z nich nauczyła. Ma mały kontakt z dziećmi, ponieważ mieszkamy na wsi i nawet na placu zabaw rzadko można je spotkać. Wychowuję ją sama, tata pracuje w delegacji i widują się rzadko, co parę tygodni w weekendy, chociaż staram się, żeby mieli czasem połączenie wideo, bo córka uwielbia chwalić się mu tym, co aktualnie robi. Może umie na tyle dużo, że taka umiejętność przyjdzie jej z czasem?
Weronika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Weroniko,
nie ma powodu wymagać od trzylatka, by kolorował kontury nie przekraczając linii. Rozumiem, że chce Pani stymulować rozwój dziecka, ale ważny jest dobór zadań, zgodny z rozwojem funkcji poznawczych dziecka. W tym wieku dziecko jest bardzo zainteresowane pismem, warto więc sięgnąć do programu "Kocham czytać" (www.we.pl). Jak uczą się czytać małe dzieci może Pani zobaczyć korzystając z filmów umieszczonych na YouTube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl. Córeczka naśladuje chętnie innych dorosłych, bowiem czyni to nieprzymuszana, jeżeli Pani naciska na wykonanie/powtórzenie czynności dziecko odmawia, bo jest to wiek budowania odrębności własnej osoby. Wydaje się, że stawia Pani zbyt wygórowane wymagania dziecku. Proszę skorzystać z ćwiczeń rozwojowych, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia, które są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska