Pionizacja języka
Witam,
chciałam zapytać, jak ćwiczyć i co zrobić żeby córeczka (2 lata i 2 miesiące) mówiła L? Zamiast L mówi N, ma niedosłuch, mówi całymi zdaniami, ćwiczę z nią do góry język, na boki, mycie ząbków językiem itd. Zamiast podnosić język do góry, córeczka podnosi całą głowę, z jedzeniem nie ma problemów, ogólnie rozwija się prawidłowo. Czym może być spowodowany problem z wymowa L? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
nie można małemu dziecku przekazywać instrukcji, by podniosło język do góry, bo zwykle kończy się właśnie uniesieniem głowy. Jeżeli Córeczka prawidłowo gryzie i połyka, nie ma skróconego wędzidełka podjęzykowego, to oznacza jej gotowość do uczenia się poprawnej artykulacji. Rozpoczynamy wypowiadanie sylab AL OL UL EL IL YL. Oczywiście robimy to podczas zabawy (zwierzątka mówią różne sylaby). Może Pani także skorzystać z Programu Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki  (www.arson.pl), trzeba wybrać jeden z 4 zeszytów, w którym są nagrane sylaby z głoską L.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska