Jak zacząć naukę mówienia?
Witam,
mam pytanie: od której książeczki zacząć naukę z synem? Syn ma 4
latka i choruje na padaczkę oraz ma wiotkość krtani, co utrudnia mu naukę
mówienia. Potrafi parę wyrazów, np. "tata, mama, woda, kaczka, lampa, nie, dziadek, babcia" itp, wszystkie wyrazy oczywiście nie wychodzą mu w 100%, np. (zamiast woda mówi oda, zamiast dziadek - dadek). Proszę o wskazówki oraz propozycje pomocy usprawnienia aparatu mowy. Proszę się nie dziwić, że dopiero teraz próbuję szukać pomocy, wcześniej to było niemożliwe z powodu choroby.
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
jeśli Synek wypowiada niektóre wyrazy, to oznacza gotowość do nauki mowy. Fakt, że słowa nie są artykułowane całkowicie poprawnie nie świadczy o niemożliwościach dziecka. Przede wszystkim, konieczna jest stymulacja słuchowa, czyli słuchanie wypowiedzi językowych: Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (rozpoczynamy od 4 pierwszych książeczek) i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska