Samogłoski
Witam,
mam taki problem, bowiem 3,5-latka zamienia "e" na "a". W połączeniu np. "aje"- "e" jest słyszalne, ale w każdym innym zestawieniu dziecko konsekwentnie "e" zamienia na "a". Próbowałyśmy ze szpatułką, ale marne przyniosło to efekty. Jaka jest skuteczna metoda na naprawę takiego stanu rzeczy? Zauważyłam także, że podczas artykułowania "s", "z", policzki wypełniają się powietrzem i głoski brzmią nieprawidłowo. Co zrobić w takiej sytuacji? z góry dziękuje za wszystkie wskazówki.
Ola

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Olu,
jeśli są wyrazy, w których słychać prawidłowo artykułowaną głoskę E, to oznacza, że dziecko jest gotowe do prawidłowej wymowy tej głoski. Można pobawić się z dzieckiem w wypowiadanie dźwięku E z czubkiem języka wysuniętym na brodę. Może też Pani skorzystać z programu "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski" (należy pamiętać o słuchaniu w słuchawkach). Niepokoi mnie jednak informacja o bocznym przepływie powietrza podczas artykulacji głoski S (pewnie także przy wypowiadaniu głoski z, sz, ż, cz i dż). W tym wypadku warto poprosić o pomoc logopedę.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska