"Nieprzyjemne niespodzianki" w przedszkolu
Witam,
od września mój 3-letni synek uczęszcza do przedszkola. Od początku nie ma ochoty do niego chodzić i bardzo przeżywa rozłąkę mówi, że bardzo tęskni i nie chce "tam" iść, jeść, spać itp...
Od kilku dni zdarza się, że się zmoczy w trakcie spania w przedszkolu. Ostatnio robi kupę do majtek. W domu nie mamy problemu, zawsze woła. Powiedział mi, że w przedszkolu tylko chce siku, że nie chce kupki. Obawiam się, że boi się toalety, ale nie jestem tego pewna. W domu ma nakładkę i robi kupkę do ubikacji lub do nocnika. Codziennie płacze jak zbieramy się do przedszkola. Wczoraj Pani mi powiedziała, że "...tak dłużej być nie może i jak tak dalej będzie to.."- nie dokończyła. Nie wiem co miała na myśli. Bardzo mnie to martwi. Czy można "wyrzucić" dziecko z przedszkola?
Poza tym, dziecko bardzo dużo "wynosi"z przedszkola, wierszyki , piosenki, zabawy. Boję się też o jego psychikę, bo nawet jak wychodzimy z przedszkola to płacze i ciągle pyta czy jutro też po niego przejdę. Dodam tylko, że odbieram go późno, bo tak pracujemy i nie ma go kto odebrać wcześniej. Nie mamy w naszym mieście bliskich. Bardzo proszę o pomoc. Ewelina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewelino,
synek nie był jeszcze dojrzały do przedszkola, ale skoro musi do niego chodzić trzeba mu to ułatwić jak tylko się da. Przede wszystkim proszę kupić nakładkę do przedszkola, wykleić ją 4 naklejkami, a potem przyklejać kolejne, gdy uda się zrobić kupkę w przedszkolu.
Warto pójść z dzieckiem gdzieś (na basen, do kina, do znajomych) z nakładką, albo kupić nakładki jednorazowe i pokazać synkowi, że to rzecz całkiem naturalna korzystać z toalety poza domem (choć oczywiście i dla nas dorosłych nie jest to takie oczywiste).
Dziecka z przedszkola wyrzucić nie można, za to warto poprosić drugą nauczycielkę, by postarała się przez kilka tygodni pomóc dziecku.
Za każdy dzień w przedszkolu proszę dawać dziecku (rysować na kartce) czerwone serduszko, a potem w niedzielę lub w sobotę będzie za serduszka: wycieczka, kino, wspólne lody w kawiarni, zabawa w parku (nic materialnego, żadne zabawki, ale raczej sposób spędzania wolnego czasu z rodzicami).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska