Palilalia i tik u 4 latki
Witam,
Pani Profesor mam pytanie związane z moją 4,5-letnią córeczką. Od kilku (2-3) miesięcy zauważyłam u mojej córki taki objaw jak powtarzanie własnych zdań. Są to zazwyczaj krótkie zdania powtarzane drugi raz po cichu. Np. dzisiaj kiedy szła rano do przedszkola po chorobie: "Wiesz, jak stęskniłam się za przedszkolem?" i powtarzanie drugi raz tego samego zdania po cichu, nie zawsze do końca. Takie powtarzanie występuje mniej więcej 2-4 razy dziennie i dotyczy różnych tematów. Np. jak mówi coś do swojej małej siostry itp. Poza tym od jakiegoś czasu zauważyłam też tylko w trakcie oglądania bajki (na TV lub komputerze), że córka wydaje z siebie jeden dźwięk.
Jakby chrząknięcie, ale jest to coś takiego jakby coś jej przeszkadzało w gardle i chciała to po prostu odchrząknąć (osoba dorosła wydaje taki dźwięk jak coś drapie ją w gardle). Jest to dźwięk niezbyt głośny, ale słyszalny. Po moim żartobliwym zapytaniu córki: "Co to za chrząknięcia?" odpowiedziała, że ona w ten sposób oddycha. Nie wiem co o tym myśleć.
Poza tym córka chętnie chodzi do przedszkola rozwija się bardzo dobrze, dużo mówi (jak maluch dość szybko zaczęła mówić) chociaż jeszcze nie wymawia R (tylko J), ma duży zasób słów, potrafi nawiązać przyjaźnie, zna alfabet, potrafi napisać kilka prostych słów. Jest dzieckiem żywym i energicznym. Generalnie rozwija się bez zastrzeżeń, ale te opisane tiki mnie niepokoją. Dlatego, Pani Profesor, bardzo serdecznie proszę o poradę. Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
proszę natychmiast "wyprowadzić z domu" wszystkie wysokie technologie. Oto stosowne lektury na ten temat:
Michel Desmurget, Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci)
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Spitzer M. (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków:Oficyna Wydawnicza Impuls
Stanisław Kozak "Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach". Wydawca: DIFIN Rok wydania: 2014
Córeczka nie powinna już zastępować głoski "r" głoską "j" lecz głoską "l". Radzę skorzystać z programu "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski". Należy w słuchawkach słuchać płytki jeden raz dziennie.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska