Trudne dziecko
U mojego syna w klasie jest chłopiec (8 lat), który ma najprawdopodobniej Zespół Aspergera. Nikt nas o typie niepełnosprawności nie poinformował. Chcemy mu pomóc. Szkoła nie chce zatrudnić drugiego nauczyciela do klasy, a mama tego chłopca nie przeniesie go do szkoły integracyjnej, mimo iż się kwalifikuje. Dziecko to jest udręką dla naszej klasy. Wychowawca odszedł. Zostaliśmy sami z tym problemem. Co mamy robić? Czy jest jakaś super szkoła, która prowadziłaby indywidualnie lekcje z tym chłopcem, bo w normalnej klasie niestety nie da się. Proszę nam pomóc.
Pytanie przysłała pani Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
nie wiem w jakim mieście Pani mieszka, znam szkoły tylko w Krakowie. Dyrekcja szkoły nie może zatrudnić drugiego nauczyciela nawet gdyby bardzo tego chciała, nie ma takich przepisów. Jeśli matka dziecka nie zgadza się na klasę integracyjną, to czy zgodzi się na jakąkolwiek inną pomoc? Najlepiej będzie jeśli przedstawiciele Rady Rodziców omówią ten problem z Rzecznikiem Praw Dziecka w Kuratorium (taka osoba jest w każdym kuratorium na terenie kraju). Może byłoby dobrze, aby psycholog szkolny, czy pedagog porozmawiał z rodzicami chłopca i przedstawił problem. Matka chłopca z pewnością pragnie, by jej dziecko uczyło się, a nie tylko spędzało czas w szkole. O tym wszystkim trzeba porozmawiać w obecności mediatora.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska