Syn 2,5 roczny nie mówi
Pani profesor, mój problem dotyczy 2,5-letniego synka, urodzonego z
niedotlenieniem okołoporodowym. W 8 mies. życia wystąpiły ruchy mimowolne (zaciskane rączek, przytykanie brody do klatki piersiowej). Na podstawie zapisu EEG we śnie (cechy bioelektryczne snu - fale ostre wierzchołkowe, wrzeciona snu wyrażone na tym tle w okolicy skroniowej, tylnej oraz środkowej po prawej stronie występują pojedyncze fale ostre z następowym zwolnieniem ampl. do 250 uV) włączono nam depakine chrosphere 500mg. Pomimo podawania leku ruchy nie ustąpiły.
W czerwcu 2014 leki odstawiono z powodu braku konieczności dalszego podawania (wg lekarzy u których konsultowałam
nie powinno się synowi podawać tego leku) z końcem podawania leku ruchy ustąpiły i występują sporadycznie. Problemem jest aktualnie opóźniony rozwój mowy (wg badania psychologicznego na poziomie 15 miesiąca). Dziecko było wiele razy hospitalizowane. Boi się lekarzy, wstydzi się osób obcych. Nie chce przebywać z nikim poza mamą. Jest zamknięty. Przy dziadkach wstydzi się powtarzać sylaby (dodam, że jesteśmy pod opieką neurologopedy. Obecnie seria Kocham Czytać zeszyt 3).
Czasami mam wrażenie, że syn nie chce mówić. Jest często wycofany i obawiam się, że jego rozwój jest lekko opóźniony w stosunku do rówieśników (ocena psychologa będzie za jakiś czas). Obecnie rozważana jest terapia cerebrolizyna. Chciałabym Panią profesor poprosić o kilka słów, jak zachęcić syna do powtarzania i próbowania składania z sylab wyrazów. Jestem pełna obaw o niego ponieważ chciałam posłać syna do przedszkola we wrześniu 2015, aby rozwijał się społecznie. A komunikacja słowna jest tu potrzebna. Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
rozwój społeczny rozpoczyna się w domu i dopóki dziecko nie mówi i nie respektuje reguł domowych, to przedszkole nie tylko nie pomoże, ale spowoduje dużą traumę i wycofanie się dziecka z kontaktów społecznych.
Zanim Pani podejmie decyzję o zastosowaniu cerebrolizyny proszę poczytać o tym leku (testowy na zwierzętach, podawany dorosłym w zespołach otępiennych, może spowodować niewydolność nerek). Należy być niezwykle ostrożnym, gdy podaje się dzieciom tego typu leki.
Przede wszystkim proszę podjąć intensywną terapię w domu. Nie wiem, czy neurologopeda, z którym Pani współpracuje stosuje tylko technikę wczesnej
nauki czytania, czy także pozostałe techniki Metody Krakowskiej.
Najważniejsze w stymulacji powtarzania jest program Słucham i uczę się mówić
- Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu
się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i
rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie
(www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu
eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub
trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić
się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także
emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem
w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w
książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce
"Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci"
(www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska